Fr

TECH

Waarom zijn er zoveel bankiers en investeringsfondsen op de Cannes Lions?

Dinsdag 25 Juni 2024

Waarom zijn er zoveel bankiers en investeringsfondsen op de Cannes Lions?

Steeds vaker positioneren de Cannes Lions zich als twee festivals in één: aan de ene kant een viering van creativiteit in al zijn vormen (idealiter met purpose), en aan de andere kant de “off” versie, waar platforms en AdTech allemaal van de partij willen zijn en die hun succes afmeten aan de aanwezigheid van een nieuwe categorie festivalgangers.

Was het de buzz rond AI, de gunstige macro-economische vooruitzichten en de nogal optimistische investeringsvoorspellingen van specialisten Magna en GroupM? Wie zal het zeggen? Wat er ook van zij, zoals Digiday uitlegt, investeerde een hele resem investeringsbanken, private-equityfirma's en hedgefondsen dit jaar in de Cannes Lions: JP Morgan, Luma, Shamrock Capital, Apollo, GTCR, Idecapital, Progress Partners, New Mountain Capital, Landmark Ventures, Carlyle Group, JEGI Clarity ... You name them. Hun missie: op zoek gaan naar de volgende goede zaakjes in de reclame- en mediasector, en meer specifiek in AdTech.

“Private equity heeft altijd graag in AdTech geïnvesteerd. De afgelopen vier jaar werd bijna 40% van alle deals in de sector in Europa gesloten door private equity-firma's”, aldus Ciarán O'Kane van FirstPartyCapital dat bedrijven als Lumen, Bedrock, Lightbox en Wult in portefeuille heeft. “Deze trend zal verder doorzetten, deels omdat private equity fondsen evidente kopers zijn voor winstgevende technologiebedrijven en deels omdat ze bereid zijn om te zoeken naar ondergewaardeerde AdTech bedrijven.”

Voor Jérôme Colin, MD van data- en digitalenspecialist Fifty-Five dat een onderdeel is van de Brandtech Group van David Jones, zijn de buitenkansen op het festival reëel: “Hoewel Google, Meta en Amazon een zeer zichtbare eindmarkt vertegenwoordigen, zijn er veel tussenpersonen tussen publishers en adverteerders. Van elke euro die een adverteerder investeert, gaat minder dan 50% naar de uiteindelijke publishers. In het geval van programmatic advertising, bijvoorbeeld, is er een groot aantal technische tussenpersonen actief tijdens het hele koop-/verkoopproces, waardoor er ruimte is voor een groot aantal spelers: elke AdTech-speler kan een goede zaak doen als hij in staat is om snel en op het juiste moment te innoveren... althans voor een tijdje.”

Of om het met de woorden van onze collega's van La Réclame te zeggen: “Wanneer komen de Cannes Lions met een AdTech-track? Dat zou een einde maken aan de splitsing tussen het officiële en onofficiële festival, en creativiteit en innovatie met elkaar verbinden.”

Archief / TECH