Fr

TECH

"Akkoord gaan of betalen": Meta-model almaar duidelijker in EU-vizier

Donderdag 4 Juli 2024

De Europese Commissie publiceerde de voorlopige conclusies van haar onderzoek naar de advertentievrije betalende versie die Meta voorstelde voor Facebook en Instagram. Zij is van mening dat gebruikers niet verplicht zouden mogen worden om abonnementsgeld te betalen als ze op basis van hun persoonlijke gegevens gepersonaliseerde advertenties willen vermijden.

Ter herinnering: de groep was met dit model op de proppen gekomen om te voldoen aan de EU-regels inzake consent, maar de oplossing leidde al snel tot een klacht van de Europese Consumentenvereniging (BEUC), die van mening was dat ze niet beantwoordt aan de DMA.

Vandaag stellen de voorlopige bevindingen van het onderzoek dat Facebook- en Instagram-gebruikers niet gedwongen zouden mogen worden om abonnementsgeld te betalen om van deze sociale netwerken te kunnen genieten zonder advertenties die gericht zijn op basis hun persoonlijke gegevens. “Ons standpunt is dat het bedrijfsmodel van Meta in strijd is met de DMA, die is ontworpen om gebruikers weer de macht te geven om te beslissen hoe hun gegevens worden gebruikt en om ervoor te zorgen dat innovatieve bedrijven op gelijke voet kunnen concurreren met de technologiereuzen als het gaat om toegang tot gegevens"”, aldus Thierry Breton, Europees commissaris voor de interne markt.

Als de conclusies bevestigd worden, riskeert Meta een boete die kan oplopen tot 10% van zijn omzet. Momenteel houdt de groep vol dat het reclamevrije abonnement wel conform de DMA is.

Archief / TECH