Fr

TECH

Hoe Ambassify meebouwt aan bedrijfscultuur

Donderdag 29 Augustus 2024

Hoe Ambassify meebouwt aan bedrijfscultuur

Dat werknemers en klanten de beste ambassadeurs zijn voor een bedrijf, hoeven we je allicht niet meer te vertellen. Om hun betrokkenheid te versterken ontwierp de Belgische start-up Ambassify zijn eigen platform voor employee advocacy en engagement. Dat telt ondertussen vestigingen in binnen- en buitenland en sloot onlangs zijn eerste contract af in Singapore. Tekst en uitleg door de sympathieke medeoprichter Koen Stevens.

Vertel ons om te beginnen eens hoe Ambassify ontstaan is, Koen.

Nadat ik mijn IT-diploma behaalde, ben ik meteen als zelfstandige begonnen. Samen met Wim Mostmans – vandaag nog steeds een van mijn vennoten – legde ik me in 2012 toe op de ontwikkeling van ons eerste SaaS-product, BuBoBox. Dat moest gebruikers in staat stellen om via het DIY-platform makkelijk videocampagnes en wedstrijden aan te maken om brand ambassadors te identificeren.

Uit die ervaring hebben we geleerd dat je als SaaS-bedrijf vooral nood hebt aan schaalbaarheid en retentie. Met BuBoBox moesten we vaststellen dat we vaak projectmatig ingezet werden, maar dat we geen langdurige partners konden houden. Onze belofte om merkambassadeurs te identificeren bleek daardoor niet te stroken met de dagelijkse praktijk. Daarom hebben we ons product getransformeerd naar Ambassify dat wel dagelijks inzetbaar bleek om meerwaarde te genereren.

Wat doet Ambassify precies?

Ambassify is een communityplatform dat zich richt tot de klanten en de medewerkers van een bedrijf. Bedoeling is om mensen via employee of customer advocacy in te zetten door ze te vragen in- en output intern of extern te delen ten dienste van het bedrijf. Medewerkers worden bijvoorbeeld gevraagd om bedrijfsnieuws te delen, maar ook ze kunnen interne input te geven via surveys, polls, Net Promotor Scores, enzovoort. Daardoor geraken ze met het bedrijf en met elkaar verbonden.

We hanteren daarbij belonings- en gamification principes: zo kan het bedrijf zijn medewerkers bijvoorbeeld inspraak geven in diverse projecten in ruil voor het delen van berichten. Of bij wijze van compensatie voor feedback. Er zal makkelijker interactie ontstaan als werknemers (of klanten) iets de plaats krijgen voor hun reactie. Daarnaast bieden we ook diensten op het vlak van engagement analytics en gamification. Rode draad doorheen al die activiteiten is de community.

Die is echt wel essentieel, ze zit in ons dna en loopt als een rode draad doorheen al wat we doen. In feite bouwen we met ons platform mee aan een bedrijfscultuur door de betrokkenheid van mensen te versterken. Ook dat principe passen we zelf trouwens toe: ons team is klein maar hecht en vooral heel trouw, wat behoorlijk atypisch is in de start-up wereld.
Onze service werd snel opgepikt door grote spelers uit binnen- en buitenland, zoals de Nationale Loterij, Allianz, Helvetia, enzovoort. Idealiter hebben onze klanten meer dan 1000 medewerkers: pas vanaf die schaal kunnen ze de interactieve community-omgeving optimaal benutten.

Wat is de grootste troef van Ambassify?

Het platform dat volledig intern ontwikkeld werd, gaat heel ver in de aangeboden diensten. Naast de employee advocacy werken we ook op employee engagement en het delen van vacatures, bijvoorbeeld, of op de rekrutering voor webinars. Ook dat werkt supergoed: je kunt gerust zeggen dat Ambassify helpt om geld uit te sparen in paid media, omdat de opvolging die we mogelijk maken zo nauwkeurig aantoonbaar is, net als de ROI. Bureaus vinden dat niet altijd leuk trouwens, omdat we hiermee soms in hun vaarwater komen. Tegelijk bieden we hun ook een kans om deze meerwaarde te benutten.  

Op welke use case ben je zelf erg trots?

Er zijn er verschillende, maar Helan schakelde ons in om zijn medewerkers te vragen naar de reden waarom ze voor Helan gekozen hadden en die output te gebruiken in een rekruteringscampagne. Mensen kwamen met veel verschillende verhalen die toch in bepaalde vaak terugkerende buckets ingedeeld konden worden. Daarmee is de grafisch ontwerper aan de slag gegaan om een paar visuals te ontwikkelen. Die werden vervolgens aan de medewerkers voorgelegd met de vraag ze te delen via de sociale media. Dat resoneerde zo sterk dat de zin om te klikken groot was en Helan nieuwe medewerkers kon rekruteren en tegelijk besparen op recruitment fees.

Wie zijn jullie concurrenten?

In België hebben we geen echte concurrentie voor onze full-blown community oplossing, internationaal wel. Wat niet belet dat we op onze lauweren willen of kunnen rusten. De volgende grote stap is het hele sustainability verhaal. De informatie uit Ambassify kan ook gebruikt worden voor de SDG-rapportering die vanaf volgend jaar verplicht wordt. Het is iets waaraan veel bedrijven nog niet gedacht hebben, waardoor ze geen datapunten hebben. Dat euvel kunnen we deels verhelpen.

Anderzijds werken we aan een vestiging in Singapore: we hebben een akkoord gesloten met een grote bank daar, wat ons in staat zal stellen ook andere grote spelers te benaderen. Dat wordt onze eerste vestiging buiten Europa.

Archief / TECH