Fr

TECH

Is SEO dood en begraven? Germain Deflandre, CEO van Elocos, denkt van niet

Donderdag 22 Augustus 2024

Is SEO dood en begraven? Germain Deflandre, CEO van Elocos, denkt van niet

“SEO is niet meer en dat is de verantwoordelijkheid van Google, aldus Pierre-Nicolas Schwab onlangs in MM Tech; Nicolas Bataille bevestigde de uitspraak in een van zijn columns. Beiden baseerden hun stelling op de laatste updates van Google, die een impact hebben gehad op de traffic van bepaalde sites.

Het klopt dat Google momenteel naarstig op zoek is naar een manier om het hoofd te kunnen bieden aan de golf van nieuwe op AI-gebaseerde search tools en het alsmaar frequentere gebruik van de platformen TikTok, Instagram en YouTube, in het bijzonder door jongere gebruikers, en zelfs Amazon.

Maar het is ook een feit dat de traffic van Google niet gedaald is of tenminste nog niet. Dat stelt bedrijven die gespecialiseerd zijn in SEO (Search Engine Optimisation) in staat om te floreren. Elocos is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf werd in 2020 opgericht door Germain Deflandre en dit tijdens zijn studies aan ICHEC. De geboren ondernemer, afkomstig uit de provincie Luxemburg, verdiepte zich eerst in de wereld van e-commerce om vervolgens SEO onder de knie te krijgen en zijn bedrijf op te starten. Dat telt nu acht medewerkers.

Elocos is momenteel gevestigd in Brussel en werkt voor start-ups (TheGreenShot, Leadix, Jobgether), marketingbureaus en ‘corporate’ bedrijven zoals vastgoedgigant CBRE.

Is SEO echt dood?

"Nee, maar SEO in Google zal in de toekomst waarschijnlijk een kleinere rol spelen”, zegt Germain Deflandre, die opmerkt dat Google nog steeds een must is en dat een goede referentiëring daar strategisch is voor zijn klanten. “Verder is er het voordeel, ook al blijft Google een black box, dat we talloze sleutelelementen beheersen. Dat stelt ons in staat om onze klanten efficiënte SEO-strategieën en een significante stijging van hun traffic te bieden.  

Het succes van Elocos komt voort uit zijn expertise in een markt waar er eigenlijk maar heel weinig specialisten zijn: “In België zijn er veel spelers die SEO-diensten aanbieden, maar slechts drie of vier bureaus en een paar onafhankelijke consultants zijn er echt in gespecialiseerd”, aldus Deflandre.  

De aanpak van Elocos

"De voornaamste doelstelling van Google is om het best mogelijke antwoord te geven op een vraag van een gebruiker. Onze aanpak is daarom in de eerste plaats gericht op de gebruiker, op de mens in feite. Diepgaand begrijpen waar gebruikers naar op zoek zijn, begrijpen hoe we waarde kunnen toevoegen aan de content die we voor onze klanten creëren, de zoekintenties begrijpen en erop reageren. Dat is in een notendop onze aanpak”, legt Germain Deflandre uit.

Elocos houdt zich bezig met de sleutelelementen van SEO: contentproductie, zoekwoordoptimalisatie, semantische cocon, pr-campagnes om backlinks te genereren, enz. “Deze basiselementen zijn nog steeds essentieel, maar wel via het integreren van andere strategieën en adviezen op basis van de analyse van zoekintenties. Dankzij retro engineering kunnen we de antwoorden van zoekmachines analyseren en de meest gepaste content produceren. Google evolueert voortdurend, dus evolueren wij mee om de content te produceren waarmee het de meest passende antwoorden kan geven aan zijn gebruikers.”

De developers van Elocos zijn een andere troef van het bedrijf: “Het grootste probleem bij SEO is dat aanbevelingen vaak slecht geformuleerd zijn en daarom slecht begrepen worden door de developers van de klant, of, en dat gebeurt nog vaker, dat ze slecht geïmplementeerd worden. Door developers in-house te hebben, verandert alles. Het stelt ons in staat om aanbevelingen op te stellen die duidelijk zijn voor de technische teams van onze klanten. Die klanten kunnen overigens op elk moment met onze developers praten.”

De toekomst van search

“De mens zal nooit stoppen met zoeken, dus ons bedrijf zal niet verdwijnen, het zal zich alleen aanpassen door meer platformen te integreren en steeds meer holistische benaderingen aan te bieden. Onze kracht ligt in onze expertise op het vlak van natuurlijke referentiëring, onze constante opvolging van veranderingen in search en onze flexibiliteit in het voorstellen van oplossingen die zijn aangepast aan deze veranderingen.”

“AI maakt duidelijk deel uit van de evolutie in search, ook al zijn de resultaten nog niet bevredigend. In de Verenigde Staten heeft de nieuwe versie van Google (SGE/Overviews) het aandeel antwoorden dat door AI wordt gegenereerd al teruggebracht van 84% naar 14%. De kwaliteit van de antwoorden van de AI was slecht en voldeed niet aan de verwachtingen van de gebruiker. We beginnen anderzijds wel te begrijpen hoe de taalmodellen (LLM’s) werken die assistenten zoals ChatGPT aansturen, maar nog niet in die mate dat we ze kunnen beïnvloeden”, aldus de CEO van Elocos.

Forse ambities

“We volgen al deze nieuwe facetten in search op de voet, zodat we ze kunnen integreren in onze strategieën die de visibiliteit van onze klanten als doel hebben. Onze ambitie is om het grootste SEO-bureau in Europa te worden. Dat is een heel ambitieus doel, maar het is een langetermijnvisie en we zijn niet van plan om overhaast te werk te gaan.”

Deze ambitie spruit voort uit de ondernemingsdrang en persoonlijkheid van onze geïnterviewde, die een prijs won op de B19 Young Talent Awards van Belfius. Die wedstrijd bekroont de beste jonge Belgische ondernemers van het jaar.

Archief / TECH