Fr

TECH

Google ziet af van uitfasering third party cookies

Dinsdag 23 Juli 2024

Google ziet af van uitfasering third party cookies

Een nieuwe donderslag bij heldere hemel in adtech. Na vier jaar uitstel heeft Google aangekondigd dat het afziet van het uitfaseren van third party cookies in Chrome. Het bedrijf richt zich liever op “een aangepaste aanpak die de keuze van de gebruiker versterkt”, zoals Anthony Chavez, VP van Privacy Sandbox, aangeeft in een blogpost.

“In plaats van third party cookies te verwijderen, introduceren we een nieuwe ervaring in Chrome die gebruikers in staat stelt een geïnformeerde keuze te maken die van toepassing is op hun volledige surfervaring en die ze op elk moment kunnen aanpassen”, zegt die.

Third party cookies worden dus niet mee standaard verwijderd uit Chrome, maar elke gebruiker krijgt de optie om een 'cookie3Dless'-modus te activeren. Die wordt aangestuurd door de API’s in Sandbox.

Google is van plan de Sandbox te blijven finetunen: “We hebben de Privacy Sandbox ontwikkeld met het doel innovatieve oplossingen te bedenken die de online privacy aanzienlijk verbeteren en tegelijkertijd een internet met advertenties in stand houden dat een levendig ecosysteem van uitgevers ondersteunt, bedrijven met klanten verbindt en iedereen gratis toegang biedt tot een brede waaier aan content.”

Chavez voegt eraan toe dat de beslissing om deze nieuwe gebruikerservaring te introduceren is genomen nadat rekening was gehouden met de feedback van een groot aantal verschillende stakeholders, zoals de Britse concurrentiewaakhond CMA die zeer kritisch tegenover de Privacy Sandbox oplossing staat.

Zonder de goedkeuring van de CMA stelt de inzet van de Sandbox Google bloot aan een nieuw onderzoek naar concurrentiebeperkende praktijken... Wat ook de beslissing om af te zien van de standaard verwijdering van third party cookies zou kunnen verklaren.

Naast de zorgen die het heeft gewekt bij regelgevers op het gebied van concurrentie en privacy (paradoxaal genoeg), kreeg deze oplossing ook veel kritiek van een aantal spelers in de reclame-industrie, zoals in het onverbiddelijke rapport van het IAB Tech Lab en de recente aankondiging van adtech bedrijf Criteo. Dat schat dat met de Sandbox de advertentie-inkomsten van uitgevers met 60% zouden verminderen.

Google beweert dat de advertentieprestaties hoog blijven, ook zonder cookies, en dat Privacy Sandbox API’s volgens recente tests uitstekende resultaten kunnen leveren.

Chavez: “We verwachten dat de algehele prestaties van de Privacy Sandbox API's mettertijd zullen verbeteren naarmate de industrie ze gaat gebruiken. Tegelijkertijd erkennen we dat deze overgang veel werk vergt van veel stakeholders en gevolgen zal hebben voor uitgevers, adverteerders en alle partijen die betrokken zijn bij online reclame.”

Ter herinnering: de meeste concurrenten van Chrome schaften third party cookies af om de privacy van gebruikers te verbeteren. Google van zijn kant is al vier jaar aan het treuzelen. In januari 2020 beloofde het bedrijf aanvankelijk om deze technologie “binnen twee jaar” uit te faseren, voordat het de deadline meerdere keren uitstelde.

Nog even preciseren dat in de EU, op basis van de GDPR en de ePrivacy-richtlijn, is al toestemming van de gebruiker vereist om cookies voor gepersonaliseerde advertentiedoeleinden te mogen gebruiken.

Archief / TECH