Fr

TECH

Matt Brittin (Google): "Search is een goeie manier om desinformatie te bestrijden"

Donderdag 11 Juli 2024

Matt Brittin (Google):

Dat big tech almaar meer gewicht in de schaal leggen in marcom en alomtegenwoordig is op de Cannes Lions, hoeven we je niet te vertellen. MM had zoals elk jaar het genoegen om af te zakken naar het festival en kreeg na een eerder bezoek aan Google Marketing Live de kans om een paar vragen te stellen aan CEO EMEA Matt Brittin. Natuurlijk grepen we die met beide handen.

De kans is groot dat 2024 de geschiedenis ingaat als het jaar van genAI. Los van uitgebreide creatieve mogelijkheden en een impact op onze jobinhoud, heeft de introductie van chatbots ook gevolgen voor de manier waarop consumenten online op zoek gaan naar informatie. Dat is evenmin zonder impact op Search en de traffic die het genereert?

Toen Google van start ging, was het een zoekmotor, een slimme manier om snel een antwoord op een simpele vraag te krijgen. Die centrale missie om informatie te ordenen en voor iedereen bruikbaar te maken, is nog steeds dezelfde. Ook vandaag is Google Search de plek waar je naartoe moet als je iets belangrijks wilt begrijpen.

Aan het begin kreeg je bij elke zoekopdracht een pagina met tien blauwe links. Vandaag bevatten de zoekresultaten zoveel meer: naast links krijg je ook foto’s, kaarten, video’s, enzovoort. GenAI voegt daar interactiviteit en engagement aan toe. Het zorgt ervoor dat we internauten nog beter kunnen bedienen in meer talen en op creatievere manieren. En het helpt bij langere en complexere zoekopdrachten die via de klassieke zoekmotor niet altijd een bruikbaar antwoord opleverden. Als je bijvoorbeeld aan Google vraagt ‘What to do in Cannes?’, zal AI Overview je een handig en instant toepasbaar overzicht geven. En natuurlijk klikken mensen ook daar op de links die de resultaten meegeven.

Anderzijds begrijpen we zeer goed het belang van reclame en de daardoor gegenereerde inkomsten voor het open web: het is een belangrijke industrie die ons onder andere helpt om policy journalism te financieren. Wij zijn de grootste financierders van policy journalism. Search is bijgevolg een goeie manier om desinformatie te bestrijden.

Het zou dus dwaas zijn te beweren genAI het doodvonnis van Search tekent?

Search is springlevend en blijft evolueren: het is het hart van wat we doen. Je mag ook niet vergeten dat AI een heel brede technologie is en dat chatbots maar een van de toepassingen zijn. E-mails samenvatten in je e-mail tool is er ook een, net als je productief helpen schrijven. Bekijk het als de begindagen van het mobiele internet: we zijn allebei oud genoeg om te weten hoe saai dat was tot de komst van smartphones, app stores en snel internet.

Dat is helemaal waar, natuurlijk. Nogal wat van de recentste innovaties van de grote spelers – of het nu Meta, Apple of Google is - worden tegenwoordig eerst in de Verenigde Staten en de rest van de wereld uitgerold. Loopt Europa het risico te worden verwaarloosd, zoals een van onze columnisten onlangs schreef, omdat het te ijverig gereguleerd heeft?

Ik ben al bijna tien jaar verantwoordelijk voor onze ontwikkelingen in Europa. Ik denk dat we Europa tijdens deze periode inderdaad het voortouw hebben zien nemen inzake regulering over complexe materies als privacy of copyright, maar ook met de DSA, DMA of AI Act.

Mijn rol is geweest om ervoor te zorgen dat Google Europa echt begrijpt en dat Europa Google en de technologie begrijpt en om ervoor te zorgen dat regulering niet beschouwd wordt als een bedreiging, maar als een onderdeel van de manier waarop we als samenleving technologie in goede banen leiden, zodat iedereen er beter van wordt.

Dat is des te belangrijker met AI. Als er een ding is dat we geleerd hebben met AI, dat als regeringen, bedrijven en gemeenschappen samenkomen, we het meeste uit deze kansen kunnen halen.

Ik denk dat de AI Act een goed voorbeeld is: het is een kader dat niet zegt dat ze deze technologie willen uitbannen, wel dat ze zich zorgen maken over bepaalde toepassingen ervan. Nu de Act er is, kunnen we met de EU samenwerken om te zien hoe we ze moeten interpreteren. We hebben ‘code to practice’ nodig en dialoog over de regelgeving. Ik heb gemerkt dat er een bereidheid bestaat in Europa om hiermee aan de slag te gaan en ik zou graag willen dat we ons standpunt mogen geven over hoe deze technologie een ‘force for good’ kan zijn.

AI komt met andere woorden met risico’s en kansen. Ons mantra is dat we lef willen hebben, investeren in de nieuwste innovaties en tonen wat technologie op verantwoorde wijze kan doen om dingen beter te maken, de risico’s begrijpen en samenwerken – ook met de overheden - om die te beperken, daarover zijn we heel transparant.

Anderzijds ben ik er zeer trots op dat de Google-producten een enorme bijdrage leveren op het vlak van bruto binnenlands product. De meeste van onze klanten zijn kleine ondernemingen die nu ook internationaal zaken kunnen doen, iets wat tevoren enkel mogelijk was voor de grootste bedrijven.

Stel dat we elkaar binnen een jaar terugzien in Cannes, Matt. Zullen de third-party cookies dan verdwenen zijn?

Cookies hebben geholpen om gepersonaliseerde reclame te doen werken, journalistiek te financieren en om het internet betaalbaar te maken. Door diverse bekommernissen inzake privacy zullen ze op gecontroleerde en verantwoorde wijze uitgefaseerd worden. We zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling van tools in de Privacy Sandbox die gepersonaliseerde advertising nog steeds efficiënt en mogelijk moet maken, omdat dat vitaal is voor het ecosysteem. Zonder gepersonaliseerde reclame zou je zo’n 5 tot 6% van de inkomsten verliezen. De afschaffing is uitgesteld omdat toen wij klaar waren de industrie duidelijk maakte dat niet te zijn. Ondertussen zijn de regelgevende instanties bezig de alternatieven nader te onderzoeken. Begin 2025 zouden ze klaar moeten zijn.

Archief / TECH