Fr

TECH

E-commercesegment in rep en roer

Donderdag 4 Juli 2024

E-commercesegment in rep en roer

Het-commercesegment en in het bijzonder de marketplaces hebben al rustigere tijden gekend.

De Chinese platformen TikTok, Shein en Temu zijn verantwoordelijk voor de heisa, meer bepaald door Amazon frontaal aan te vallen. De eerste heeft zonet via TikTok Shop ‘Deals For You Days’ gelanceerd in de Verenigde Staten, als reactie op de ‘Prime Day Sales’ van Amazon dat vorig jaar 12,7 miljard dollar aan sales genereerde. Amazon had nog maar net de datums van zijn actie voor dit jaar bekendgemaakt (16 en 17 juli) en TikTok plande zijn event al, meer bepaald een week vroeger, op 9 juli. 

Amazon moet ook opboksen tegen de groeiende populariteit van Shein en Temu. Die wordt gedreven door hun uiterst competitieve producttarieven. Het Amerikaanse platform bereidt daarom een nieuwe sectie op zijn site voor die het aantrekken van Chinese verkopers die producten kunnen aanbieden die kunnen concurreren met die van zijn rivalen als doel heeft. Die concurrenten zitten overigens niet stil. Shein positioneert zich sinds kort als een volwaardige marketplace. Het biedt producten aan van grote merken zoals Colgate-Palmolive, Hasbro en Orangina. 

In Europa blijven deze twee Chinese spelers net als AliExpress in het vizier van de Europese Commissie. Temu en Shein hebben beide onlangs de kaap van 45 miljoen gebruikers in de Europese Unie overschreden. Dit plaatst hen in de categorie ‘Very Large Online Platform’ zoals gedefinieerd door de DSA, en verplicht hen om te voldoen aan de wettelijke eisen, waaronder de strijd tegen namaak- en andere illegale producten.

Ter herinnering, deze voorschriften liggen aan de basis van een document dat onlangs werd gepubliceerd door Becom, de Belgische federatie voor e-commerce. Die vestigt de aandacht van de overheid op de oneerlijke concurrentie van Chinese platformen, in het bijzonder omdat die spelers niet voldoen aan de regelgeving die in Europa van kracht is.

Archief / TECH