Fr

BLUE

RMB en JCDecaux onderzoeken greenwashing met GiveActions

Dinsdag 19 November 2024

RMB en JCDecaux onderzoeken greenwashing met GiveActions

Assets :


RMB en JCDecaus hebben in partnerschap met GiveActions een onderzoek naar greenwashing op tv, radio en OOH in België uitgevoerd. Het doel is om de sector te helpen om effectiever te communiceren over alles wat te maken heeft met duurzame ontwikkeling.

‘Greenlight’ is gebaseerd op 12.950 advertenties die in 2023 verspreid zijn door de twee reclameregies en geanalyseerd zijn met behulp van een nieuwe anti-greenwashing AI tool die ontwikkeld is door GiveActions. De resultaten werden handmatig gevalideerd door de experts van het bedrijf om maximale betrouwbaarheid te garanderen.

Voornaamste bevinding: 9% van de geanalyseerde advertenties brengt een boodschap met betrekking tot duurzame ontwikkeling. Daarvan respecteert 61 % de ethische regels; 31% wordt beschouwd als een risico op greenwashing en 8,6% als een zeer waarschijnlijk geval van greenwashing.

Door de band genomen concludeert GiveActions dat 39% van de advertenties met een milieuclaim minstens een risico op greenwashing lopen.
De cijfers voor elk medium zijn relatief vergelijkbaar, hoewel er enkele inherente verschillen zijn geobserveerd naargelang het medium. In OOH zijn er meer green claims, maar ze staan in het algemeen minder centraal in de reclameboodschap, aangezien de boodschap korter moet zijn.

Daarom is er minder risico op greenwashing bij OOH, in tegenstelling tot radio, dat lijdt onder een gebrek aan nuance en bewijs die kunnen worden geïntegreerd in de audiospot, bijvoorbeeld via een voetnoot.

Giveactions groepeerde de advertenties ook per sector en dit voor alle media, met als doel om te ontdekken in welke sectoren de behoefte aan ondersteuning op het vlak van verantwoorde communicatie het grootst is.

De resultaten laten zien dat sommige sectoren relatief weinig nadruk leggen op ecologische aspecten in hun communicatie, terwijl andere sectoren buitensporig veel greenwashing vertonen zodra ze de ecologische aspecten vermelden.
De auteurs van de studie merken nog op dat het risico op greenwashing per sector sterk beïnvloed kan worden door het aantal versies van eenzelfde campagne.

GiveActions sluit het onderzoek af met de meest gebruikte gevallen van greenwashing –  generieke green claims, overdreven of ongegronde beweringen, koolstofneutraliteit en te suggestieve beelden – naast advies over hoe hiermee om te gaan.

De resultaten zijn gebaseerd op de ethische regels van de Belgische en Franse reclame-ethische jury’s, de nieuwe Europese richtlijn en de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

Het volledige onderzoek staat hier.

Archief / BLUE