Fr

BLUE

Nicolas Debray: the missing link

Zondag 10 Maart 2024

Nicolas Debray: the missing link

Als medeoprichter van Semetis en business angel startte Nicolas Debray een speeddating project voor grote bedrijven en scale-ups. Het initiatief organiseert zijn eerste event op 28 maart in TheMerode in Brussel.

Twee gebeurtenissen lagen aan de basis van dit project. De eerste had alles te maken met de stijgende inflatie in 2022-2023. "Ze betekende het einde van het gemakkelijke geld en beperkte drastisch de financiering van scale-ups: zowel het aantal als het volume van de fondsenwervingen stuikten in elkaar”, aldus Nicolas Debray. “Vanwege deze crisis eisten investeerders rentabiliteit als voorwaarde voor elke investering. De scale-ups moesten hun aanpak dan ook snel herzien: in plaats van groei ten koste van alles moesten ze zich richten op rentabiliteit en hun klantenportefeuilles ontwikkelen, in plaats van hun investeerderportfolio. De vraag was hoe ze grote klanten konden benaderen, zonder altijd de codes van de grote groepen te kennen.”

De tweede aanleiding was een gesprek met Guillaume Boutin, de CEO van Proximus: “Als reactie op een van zijn publicaties merkte ik op dat de bijdrage van Proximus aan het Belgische ecosysteem eigenlijk vrij beperkt was”, herinnert Nicolas Debray zich. Aldus ontspon zich een dialoog die leidde tot een ontmoeting rond de betrokkenheid van grote bedrijvenbij het ontstaan en de ontwikkeling van Belgische start- en scale-ups.

Beide werelden zijn mijlenver van elkaar verwijderd, ook al hebben deze jonge bedrijven de innovaties in huis waarnaar de “corporates” op zoek zijn en vertegenwoordigen deze laatste de vereiste potentiële klanten die scale-ups nodig hebben.

Op basis van deze vaststelling en aangemoedigd door de enthousiaste reactie van Guillaume Boutin, nam Nicolas Debray contact op met verschillende bedrijven van hetzelfde kaliber. “Ik heb zeer interessante gesprekken gehad met bpost, Engie, NMBS, Ikea, enz., die allemaal enthousiast waren over het idee om een brug te slaan tussen deze twee werelden.”

Zo ontstond het idee om een speeddatingsessie te organiseren en aldus de noden van de ene categorie naast de innovaties van de andere te leggen. Het enige wat nog moest gebeuren was een sessie organiseren en een thema vinden.

Duurzaamheid als doelstelling

Een telefoontje naar een van de werknemers van Bruno Pani, de eigenaar van TheMerode, leverde al snel de locatie op. Voor zijn concept koos Nicolas Debray voor de “reverse pitching” formule: scale-ups krijgen de kans om te reageren op “uitdagingen” van bedrijven, in dit geval rond duurzaamheid. “Het is een thema dat mij persoonlijk na aan het hart ligt en dat een belangrijk thema is voor bedrijven”, aldus Debray. Vervolgens vroeg hij zijn businesscontacten om hun belangrijkste uitdagingen op dit gebied op te lijsten: “Op basis hiervan heb ik mijn contacten in de verschillende investeringsfondsen en andere incubators geactiveerd, zodat zij me in contact konden brengen met scale-ups die in staat waren om deze uitdagingen aan te gaan.”

Vanuit haar interesse in de aanpak en duurzaamheid als thema sloot ook Be Impact, de vereniging die bedrijven met impact ondersteunt, zich aan bij het avontuur.

De uitdagingen die Nicolas Debray opsomt, hebben vooral te maken met energie, mobiliteit en human resources: “Energie in het kader van de energietransitie, mobiliteit met inbegrip van de elektrificatie van transportmiddelen en de gevolgen daarvan, human resources om de inclusiviteit en diversiteit in bedrijven te beheren ... Elk van deze thema's is onderverdeeld in subcategorieën die elk een innovatieve oplossing vereisen en die een scale-up kan bieden.”

De eerste editie van dit speeddate-evenement vindt plaats op 28 maart in TheMerode. Vijf grote bedrijven en een twintigtal scale-ups zullen deelnemen.

"Deze editie zal bestaan uit een reeks inleidende keynotes, workshops voor deelnemers om elkaar te leren kennen en tot slot ontmoetingen tussen corporates en scaleups”

Project met ambitie

“Doelstelling is om impact te hebben, kansen te creëren en de twee werelden effectief met elkaar te verbinden, met de ambitie om concreet in te spelen op de behoeften van Corporates en scale-ups van de grond te krijgen”, zegt Nicolas Debray die veel energie heeft gestoken in de organisatie van dit initiatief. “Het is mijn bijdrage aan de ontwikkeling van het Belgische ecosysteem van ondernemers.”

Deze eerste editie is een POC (Proof Of Concept), om een hippe term te gebruiken. “Er zijn geen vaststaande plannen voor de toekomst en we zullen alle deelnemers na deze eerste editie debriefen. Er valt zeker veel uit te leren”, besluit de initiatiefnemer.

Archief / BLUE