Fr

BLUE

Kantar publiceert zijn Sustainability Sector Index 2023, door Bruno Liesse (Polaris)

Maandag 30 Oktober 2023

Kantar publiceert zijn Sustainability Sector Index 2023, door Bruno Liesse (Polaris)

Kantar had ons beloofd om in oktober met een lokale versie van zijn Sustainability Sector Index (SSI) te komen. De videoconferentie die de internationale groep eraan wijdde, maakte er in elk geval promotie voor. Maar wie meer te weten wil komen, zal geduld aan de dag moeten leggen. Of klant zijn. In afwachting, een beknopte samenvatting van deze interessante studie die weliswaar niet de enige is in haar genre.
 
Zoals zijn naam al aangeeft, biedt de tool een duurzaamheidsindex die idealiter per sector zou moeten worden opgesteld. Dit stelt bedrijven in staat om “een duurzaamheidsstrategie te bepalen”, evenals een begeleidend actieplan dat “relevant is voor consumenten”. De SSI omsluit niet minder dan 33 landen en 42 economische sectoren. De enquête werd ingevuld door 1.000 individuen (representatief voor de ‘connected’ 18+) in elke markt, waaronder België in juli van dit jaar.
 
De SSI is een echte toolbox met een dashboard die de evolutie van multidimensionale duurzaamheidstrends laat zien en gaat veel verder dan de presentatie van een sectorindex. We vinden er ook volgende informatie in terug: de belangrijkste onderwerpen waarop merken zich moeten richten, de parameters waarop ze zich differentiëren ten opzichte van hun concurrenten, de mate van greenwashing in de betreffende sector, hulp bij het vinden van de juiste tone of voice voor elke doelgroep, de inspanningen van merken volgens de consumenten, de geobserveerde gedragsveranderingen (ook per sector), enzovoort.
 
De indicator in het onderzoek kan variëren van -100 tot +100 en wordt berekend aan de hand van zes onderliggende criteria:
 
- de mate van betrokkenheid bij sociale en duurzaamheidskwesties;
- de aan- of afwezigheid van innoverende oplossingen inzake maatschappelijke of milieuaspecten;
- het uitvoeren van deze plannen en de zichtbare toepassing van nieuw gedrag; 
- de bijdrage aan positieve verandering; 
- meting en transparantie wat betreft al dan niet ingeburgerde oplossingen.

Ter illustratie, de algemene top vijf, met scores van 70 en meer, wordt bezet door zuivelproducten, alternatieve eiwitproducten, zuivelvervangers, hybride of elektrische voertuigen en tot slot, helemaal bovenaan de lijst, vers fruit en graanproducten. Het valt op dat deze erg “groene” sectoren niet diegene zijn waar de vooruitgang het meest noodzakelijk was, als het niet gaat om producten die per definitie gekenmerkt wordt door een goeie dosis intrinsieke duurzaamheid. De aanwezigheid van hybride wagens (waarvan de “groene” waarde meer stof tot discussie biedt dan de fiscale waarde) herinnert ons eraan dat het om een enquête, een perceptie en dus geen wetenschappelijke analyse gaat.
 
Anderzijds zal het niemand verbazen dat alcoholische dranken, fossiele brandstoffen, luxegoederen en alle tabaksgerelateerde producten behoren tot de slechtste leerlingen van de klas, met een index van -100.
 
Het rapport presenteert verschillende sprekende voorbeelden van merken die in het algemeen op een positieve en effectieve manier hebben geïnnoveerd. Het vermeldt ook de (aanzienlijke) verschillen tussen landen. Zo zou duurzaamheid een cultureel subjectief kantje hebben en niet overal een even matuur thema zijn. Het voorbeeld van ons eigen land leert ons dat we inzake een sector als telecom tot de lagere middenmoot behoren wat betreft de verhouding tussen de “algemene perceptie van de sector” en de “value gap” (met andere woorden en simpel uitgedrukt, de pijnpunten inzake duurzaamheid).
 
België noteert ook een weinig glansrijk gemiddelde voor de mate van greenwashing over alle sectoren heen, meer bepaald tussen 45% en 50%. En 55% voor de ondervraagden die zich persoonlijk betrokken voelen. De twee factoren zijn volgens het rapport behoorlijk gecorreleerd, met een index van 80%. Per sector is de aanwezigheid van greenwashing - wat ons een zeer interessante dimensie lijkt om rekening mee te houden in marketing - ook zeer wisselend. Sociale media, vlees en vleesproducten, kleding en motorvoertuigen bijvoorbeeld, worden gekenmerkt door een “sterke aanwezigheid van onjuiste of misleidende informatie met betrekking tot de (duurzaamheids)acties van merken”.
 
De analyse van Kantar biedt nog meer details over de acties die per sector zijn ondernomen, en vooral over de inburgering van nieuw gedrag door de betrokken gebruikers. Het is interessant om te noteren dat slechts 27% toegeeft een nieuwe levensstijl te hebben aangenomen, terwijl 80% van de consumenten zegt dat ze hun aankoopkeuzes moeten veranderen.
 
Het algemene beeld geschetst door deze editie van de SSI is er zeker een van zichtbare en langverwachte inspanningen, maar de situatie blijft zorgwekkend gezien de kloof die blijft bestaan tussen wat nodig is en wat er al is. België lijkt, op zijn zachtst gezegd, geen leidende rol te spelen in dit domein en deze studie kan zeker helpen om een duidelijker beeld te krijgen over de projecten die moeten worden ondernomen of de gewoontes die moeten worden aangenomen.

Archief / BLUE