Fr

BLUE

Kim Verhaeghen: "Je kunt in het wilde weg dingen doen rond duurzaamheid, maar ze structureren is de echte uitdaging"

Donderdag 30 Mei 2024

Kim Verhaeghen:

“Guide. Entrepreneur. Executive chairman and co-founder of Springbok. Owner of a lovely yoga studio”, aldus het LinkedIn-profiel van Kim Verhaeghen, de medeoprichter en executive chairman van Springbok. Na een half jaar sabbatical wil hij zich in zijn job en met zijn bureau meer dan ooit toeleggen op het streven naar positieve groei. Een mooie aanleiding voor een gesprek.

Je bent pas opnieuw aan de slag gegaan na een onderbreking van zes maanden. Vanwaar die break?

Ik heb Springbok in 2014 opgericht samen met Vincent van Lingen, vanuit mijn ervaring in marcom en mijn interesse in technologie. Ondertussen zijn we tien jaar verder en zijn we uitgegroeid tot een structuur met meer dan 360 werknemers verspreid over zeven kantoren in België en Nederland. Ik voelde de behoefte om even gas terug te nemen, mezelf wat ruimte en vrijheid te gunnen en alle elementen leken verenigd om dat nu te doen.

En hoe is je comeback verlopen?

Het voelde goed om terug te komen en opnieuw aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn er ondertussen dingen veranderd. Ik had op voorhand niet gedefinieerd wat mijn rol na mijn onderbreking zou zijn en na drie weken was het me duidelijk wat ik graag zou willen.

Daarom blijft Sammy (Colson, nvdr) als enige CEO, een functie die hij sinds 2021 met verve vervult en waarin hij instaat voor alle managementaspecten van het bureau. Daarin wil ik hem ondersteunen, terwijl ik ook de raad van bestuur zal aansturen en meer inhoudelijk nadenken over strategie. Dat past beter bij mijn profiel. Verder wil ik ook een meer coachende rol opnemen binnen het bedrijf.

Los daarvan is er een aantal dingen die sowieso belangrijk voor me blijven en waarop ik wil doorduwen.

Om welke dingen gaat dat dan?

Centraal in onze missie staat het streven naar duurzaamheid en positieve impact maken. Dat kan klein of groot zijn en dat kun je enkel verwezenlijken als je goed bent in wat je goed bent. Dat proberen we dus en de beoogde positieve impact betreft verschillende assen.

Om te beginnen die van onze medewerkers met wie we zorgzaam willen omgaan vanuit een bekommernis om mentaal welzijn in een stressvolle sector. Vandaar dat we ze bijvoorbeeld verplichten om te deconnecteren. Na 18u mogen onze medewerkers de Springbok-kanalen bijvoorbeeld niet meer gebruiken; op een jaar moet iedereen minstens twee weken na elkaar vakantie nemen.  

We willen ook positieve groei verwezenlijken door de manier waarop we omgaan met technologie en AI. Elke van de 350 medewerkers heeft nu een eigen toolkit, maar die moet worden gebruikt binnen een ethisch verantwoord kader. Die waarde proberen we ook via onze board vorm te geven met de steun van mensen als professor Mieke Deketelaere die gespecialiseerd is in deze materie.

En natuurlijk streven we naar positieve groei met aandacht voor diversiteit en milieu.

In dat verband kadert wellicht het behalen van het B Corp-label. Waarom is dat belangrijk?

Je hoopt natuurlijk dat het label inspirerend werkt voor anderen, als een voorbeeld en een extra troef. Maar de hoofdreden om aan de B Corp-certificering te beginnen, was wel om de organisatie te verbeteren. “Je kunt in het wilde weg dingen doen rond duurzaamheid, maar ze structureren is de echte uitdaging” Door dat hele proces te doorlopen, lukt dat wel en boek je vooruitgang. Het was een complexe opdracht die intellectuele mankracht vroeg om alle data te verzamelen, een code of conduct te schrijven en te vertalen naar iets wat behapbaar is.

Kan een B Corp bedrijf voor alle klanten werken?

Het lijkt me evident dat we niet voor de tabaks- en gokindustrie kunnen werken. Bij andere klanten telt hun intentie en kan het onze taak zijn om ze te helpen bij hun transitie. We hebben daar een kompasteam voor in het leven geroepen: dat zal per geval uitmaken of we al dan niet voor deze of gene klant zullen werken.

Wat wordt jullie volgende concrete ambitie binnen positieve verandering?

Zonder enige twijfel het delen van onze kennis. We hebben bijvoorbeeld heel wat ervaring in sustainable webdesign, en die opgebouwde kennis willen we delen. In dat verband kadert ons ‘Time to make Sense’-project: webinars, kleinschalige events en één grote jaarlijkse summit rond thematieken die onze industrie bezighouden. Dat willen we groter maken. Onze sector heeft heel veel skills en expertise in huis om de ons omringende wereld te veranderen. Verandering wordt de uitdaging van de komende jaren en daar hebben bedrijven hulp bij nodig. Wij van onze kant moeten nadenken over de doelstellingen die we nastreven met onze campagnes. En over hoe je de menselijke component erin houdt, wat de inbreng van creativiteit is.

Mooie ambitie. En op persoonlijk vlak, na zes maanden ruimte en vrijheid?

Ik word voor de eerste keer vader in juli. Dus dat zal mijn hele leven veranderen en dat wil ik zo goed mogelijk doen.

Archief / BLUE