Fr

BLUE

Vestiaire Collective zet kruistocht tegen 'fast fashion' voort

Maandag 27 November 2023

Vestiaire Collective zet kruistocht tegen 'fast fashion' voort

De tweedehands website Vestiaire Collective die in 2019 ontstond in Frankrijk en vandaag aanwezig is in 80 landen, kondigde vorig jaar een driejarenplan aan om de ‘fast fashion’ merken geleidelijk uit te bannen. In het vizier dus de kledingmerken die zeer lage prijzen hanteren, voortdurend met nieuwe collecties komen, een brede waaier referenties hebben en vaak intensief promotie voeren om hun snelle productiecyclus te rentabiliseren.

Aan de vooravond van Black Friday schakelde Vestiaire Collective een versnelling hoger met zijn “inzet voor een circulaire economie” en publiceerde een nieuwe lijst van 30 grote merken die niet langer via zijn platform verkocht zullen worden. Het gaat onder andere om Abercrombie & Fitch, Gap, H&M, Mango, Uniqlo, Urban Outfitters en Zara, om er maar een paar te noemen.
Om consumenten aan te moedigen om van Black Friday een “Better Friday” te maken, lanceert Vestiaire Collective tegelijk ‘Think first, buy later’. Deze campagne, die gemaakt werd met behulp van kunstmatige intelligentie, toont beelden van bergen kleding die zich als openluchtstortplaatsen opstapelen op enkele van de meest emblematische plaatsen in de grote modehoofdsteden, zoals de Eiffeltoren en Buckingham Palace, of een video van hetzelfde kaliber op Times Square die al overvloedig gedeeld werd via de sociale netwerken.
“Gezien de versnelling van de klimaatcrisis en de 92 miljoen ton textielafval die elk jaar wordt weggegooid, is dit een noodzakelijke maatregel om de ecologische en sociale impact van de mode-industrie te verminderen”, aldus het bedrijf. Het herhaalt dat het zijn platform wil gebruiken om gedrag te veranderen en te sensibiliseren voor textielafval en overconsumptie. Tegelijk wil het andere belangrijke spelers in de mode-industrie aanmoedigen om zich bij de beweging aan te sluiten...

Cynici zullen er misschien op wijzen dat de tweedehandssite zijn upscale positionering alleen maar versterkt, net zoals zijn voorliefde voor luxemerken, die prominent op de homepage staan.
 

Archief / BLUE