Fr

BLUE

Plastic vervuiling: Greenpeace tackelt Dove

Donderdag 26 September 2024

Plastic vervuiling: Greenpeace tackelt Dove

Net nu Dove de 20ste verjaardag van zijn ‘Real Beauty’ platform viert, lanceerde Greenpeace onlangs een campagne op de sociale netwerken, waarin het Unilever-merk ervan wordt beschuldigd zijn engagement ten aanzien van vrouwen tegen te spreken door bij te dragen aan plasticvervuiling, die zowel vrouwen als het milieu schaadt.
 
De campagne in kwestie wordt belichaamd door een video waarin de bekende codes van Dove-spots terugkomen. In de video praten moeders met hun dochters, die hun positieve reacties op de marketing van Dove delen, voordat ze worden geconfronteerd met statistieken en informatie over de impact van plastic afval.
Met deze campagne stelt Greenpeace de “hypocrisie” van Unilever aan de kaak: “Dove positioneert zichzelf als een positieve kracht, die een boodschap van empowerment voor vrouwen en respect voor de planeet promoot, maar de realiteit is dat het bedrijf jaarlijks ook tientallen miljarden plastics voor eenmalig gebruik genereert”, zegt een woordvoerder van de ngo. “We roepen het bedrijf op om plastic voor eenmalig gebruik uit te faseren en over te stappen op herbruikbare verpakkingen.”
 
In een reactie benadrukt Unilever dat het de ambitie heeft om plasticvervuiling te beëindigen “door reductie, circulariteit en samenwerking”, en zegt dat dit een van zijn duurzaamheidsprioriteiten is.
 
De campagne komt slechts enkele weken voor de vijfde en laatste onderhandelingsronde over het Internationaal Verdrag tegen Plasticvervuiling van de VN. Deze bijeenkomst wordt tussen 25 november en 1 december gehouden in Busan, Zuid-Korea, en Unilever zal hieraan deelnemen als medevoorzitter van de Business Coalition for a Gobal Plastics Treaty, die de belangen van grote bedrijven op dit gebied vertegenwoordigt. Het doel van de VN is te komen tot een wettelijk bindende overeenkomst die de hele levenscyclus van kunststoffen omvat, inclusief de ontwerp-, productie- en verwijderingsfase.

Archief / BLUE