Fr

AGENCIES

Yannick Bolloré (Havas): "Schuif je emotie aan de kant en kijk naar wat onze missie voor Shell precies omvat"

Vrijdag 27 Oktober 2023

Yannick Bolloré (Havas):

Iedereen weet dat de mediapitch van Shell die Havas Media onlangs won veel reacties teweegbracht bij bureaus die bezig zijn met een B Corp-certificering. De commotie leidde tot een brief ondertekend door een groep van 22 (onafhankelijke) bureaus, met de steun van het collectief Clean Creatives, waarin B Lab werd opgeroepen actie te ondernemen tegen bureaus die werken voor bedrijven in de fossiele brandstoffenindustrie. Verschillende structuren binnen de Havas groep zijn B Corp gecertificeerd.
 
“De B Corp certificering vertegenwoordigt een van de hoogste standaarden van integriteit in de zakenwereld, wat onverenigbaar is met reclame en public relations ten dienste van vervuilers”, aldus Duncan Meisel, executive director van Clean Creatives.
 
Clean Creatives en de B Corp-bureaus die de brief hebben ondertekend, vragen B Lab met andere woorden om de certificering van de Havas-bureaus en al diegene die fossiele-brandstofindustrie werken weer in te trekken.
 
Toen Ad Age hem vroeg naar de kwestie, antwoordde Havas-baas Yannick Bolloré met een citaat van Voltaire (“We zijn het oneens, maar ik zal vechten tot de dood opdat jij jouw standpunt kunt blijven uiten”). Aldus wilde de CEO fijntjes herinneren aan het belang dat hij hecht aan vrijheid. Vervolgens plaatste hij het debat in een bredere context door te verwijzen naar de missie van zijn groep: “To make a meaningful difference in the world”.
 
“We blijven zeggen dat we niet zullen meedoen aan greenwashing, maar als we dat eenmaal gezegd hebben, is de vraag waar we de grens trekken. Ik ben ervan overtuigd dat we een sterkere en significantere impact zullen hebben door onze krachten te bundelen met alle bedrijven, op voorwaarde dat ze zichzelf inzetten voor de transitie”, aldus de CEO. “Zet emotie opzij en kijk naar wat de missie van Havas Media voor Shell inhoudt: de promotie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen, wat goed is voor de wereld. Ik ben ervan overtuigd dat de meest effectieve verandering van binnenuit komt”, besloot hij.

Archief / AGENCIES