Fr

BLUE

Brailleliga en partners promoten audiodescriptie in reclame

Maandag 17 Maart 2025

Brailleliga en partners promoten audiodescriptie in reclame

Zien en horen mogen dan wel natuurlijk lijken voor velen, blinden en slechtzienden botsen op obstakels die hen uitsluiten van nogal wat content, zoals ook die van televisiereclame. Dat is het onderwerp van de nieuwe sensibiliseringscampagne van de Brailleliga. Die werd al vanaf de creatie bedacht op basis van audiodescriptie.

Van 17 tot 30 maart zullen tv-spots ontwikkeld door The Crew in een productie van Toast, en in samenwerking met PAF (dat gespecialiseerd is in audiodescriptie) de aandacht van kijkers en adverteerders vestigen op de toegankelijkheid van commerciële boodschappen.

Via spots op de VRT en de RTBF “omvat deze inclusieve aanpak ook OLV”; de spots ijn niet alleen voorzien van audiodescriptie, maar ook van ondertitels, met een geoptimaliseerd kleurcontrast om de toegankelijkheid voor slechtzienden te verbeteren, aldus The Crew.

Daarnaast werkte de Brailleliga samen met RMB en de RTBF om een speciale aankleding uit te werken die de aandacht moet vestigen op de audiodescriptie.

Anne De Kerchove, CSR Expert bij RMB, legt uit dat de aanpak van de regie kadert in haar engagement voor inclusie: “Hoewel Belgische zenders al programma's uitzenden in audiodescriptie, was dat niet het geval voor reclame. Dat had alles te maken met een technische beperking: zelfs als de AD-functie geactiveerd is op een kanaal, is reclame nog steeds niet toegankelijk in audiodescriptie. Daarom werken RMB en zijn tv-partners momenteel aan oplossingen om reclame inclusiever te maken.”

Ook Proximus is bij de samenwerking betrokken: “De afgelopen twee jaar hebben we het Pickx-aanbod versterkt op het vlak van ondertiteling voor slechthorenden en audiodescriptie voor slechtzienden in de VOD-catalogus”, aldus Manon Faingnaert, digital communication specialist bij Proximus. “We maken ook deel uit van een werkgroep Toegankelijkheid van Content - een samenwerkingsverband tussen alle leveranciers en producenten in het Vlaamse Gewest. Dat heeft als doel de toegankelijkheidsdiensten op elkaar af te stemmen, zodat ze gemakkelijker te gebruiken zijn voor het publiek. We hebben ons om dezelfde reden aangesloten bij dit initiatief, om te bewijzen dat het toegankelijk maken van reclame niet alleen mogelijk is, maar ook essentieel.”

Archief / BLUE