Fr

BLUE

Welcome Talent! Hello DROI!, door Petra De Roos (ACC)

Dinsdag 30 Januari 2024

Welcome Talent! Hello DROI!, door Petra De Roos (ACC)

“Hoe gaat het met je?” dadelijk gevolgd door: “Het zijn pittige tijden hé.”, vaak aangevuld met een stevige frons. Zo lijkt de afgelopen maanden bijna elk gesprek te beginnen. De marges staan onder druk, de economische groei is niet wat iedereen graag zou hebben en dan hebben we het even niet over oorlogen of andere conflicten.

We hebben al rooskleurigere periodes meegemaakt. En dat voel je ook op domeinen waar we het in de eerste plaats niet zouden verwachten. “Onder druk wordt alles vloeibaar”, zei mijn moeder zaliger altijd,  en wat vloeibaar is geraakt overal tussendoor. Ook op plekken waar je het niet verwacht had (denk maar even terug aan die lek in de badkamer of dat zweetdruppeltje bovenaan je nek na een stevige work-out; dat geraakt ook altijd verder dan je gedacht had).
 
Voor een aantal waardevolle initiatieven van de afgelopen jaren lijkt het uur van de waarheid aangebroken nu alle tijds- en andere inversteringen kritisch onder de loupe worden genomen. Wat brengt het op? Liefst in harde euro’s en liefst op korte termijn.
 
Veel DE&I initiatieven – hoe incontournable ze ook leken – worden vandaag terug in vraag gesteld. Of ze geen “nice to haves” zijn en de wereld er al niet goed op vooruit gegaan is? Ook op de war on talent lijkt de huidige marktsituatie ingeslagen als een bom, waardoor de wapens neergelegd konden worden en zoektochten naar talent weer vlotter lopen. Het mag ook al eens meezitten, nietwaar. En zo lijkt de grootste economische drijfveer voor DE&I voor sommigen plots minder urgent.
 
Laat me de opportuniteit en de dringendheid even aantonen.  37,3% van de Belgische bevolking heeft een migratieachtergrond, in Brussel  is dit 82,5%, in Antwerpen 62%. De ruime meerderheid dus. Dat is geen “nice to have”, dat ís incontournable. Dat zijn burgers, werknemers, werkgevers, consumenten en talenten.
 
Dankuwel WPP Belgium om deze duidelijke situatie te omarmen met #welcometalent. Meer zelfs, om erin te investeren en er actief jullie schouders onder te zetten. Om de lat te leggen waar ze hoort te liggen.

En goed gezien ook WPP. Als straks het zware weer stilaan gaat liggen, ben ik zeker dat wie de duurzame keuze heeft gemaakt om te blijven inzetten op DE&I daarvoor beloond zal worden.
 
Menselijk & maatschappelijk. Maar vooral ook in economische parameters. Daarom wil ik graag een nieuwe maatstaf lanceren: DROI. Diversity Return on Investment. En die wordt niet berekend in marges of procenten, maar in maatschappelijke impact op mens en maatschappij. En daar krijgen we met z’n allen samen een bonus voor.

Archief / BLUE