Fr

BLUE

Team Lewis Foundation en HeForShe maken balans op van gendergelijkheid

Zaterdag 8 Maart 2025

Team Lewis Foundation en HeForShe maken balans op van gendergelijkheid

Naar aanleiding van de Internationale Dag voor Vrouwenrechten publiceerde Team Lewis Foundation  de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat gendergelijkheid nog steeds een groot maatschappelijk probleem is, in het bijzonder op de werkvloer.

Gedurende het onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met HeForShe - een tak van de organisatie UN Women - werden vorige maand meer dan 5.000 mensen (18+) uit tien landen ondervraagd. Hieruit blijkt dat het publiek zich steeds meer bewust wordt van ongelijkheid op de werkvloer. Meer dan 75% van de ondervraagden meent dat bedrijven nog geen beleid hebben ingevoerd die de vrouwen op de werkplek steunt.

Een derde van de ondervraagde vrouwen veranderde van job vanwege het beleid van hun bedrijf. Daarvan verklaarde 45% dat hun beslissing te wijten was aan een gebrek aan flexibiliteit. Bovendien heeft slechts 17% van de vrouwen het afgelopen jaar een loonsverhoging gekregen, tegenover 24% van hun mannelijke collega’s.

Het rapport beschrijft de maatregelen die genomen kunnen worden rond gendergelijkheid. Vrouwen willen dat mannen opkomen voor gelijke leiderschapskansen (39%) en genderdiscriminatie (39%) op de werkplek bestrijden. Uit het onderzoek blijkt ook dat mannen bereid zijn hun steentje bij te dragen. In het onderzoek gaven ze aan dat ze zich meer op hun gemak voelen bij het bestrijden van de loonkloof (41%), het aan de kaak stellen van discriminatie (37%) en het delen van huishoudelijke verantwoordelijkheden en kinderopvang (35%).

Het onderzoek bevestigt ook de genderstereotiepen in AI. Alsmaar meer respondenten maken er zich zorgen over. Slechts 28% onder hen wist dat het bestond. Nadat ze er meer info over kregen, zei meer dan de helft dat ze zich “zorgen” maakten. 66% van de respondenten denkt dat overheden wetten moeten invoeren om ervoor te zorgen dat er geen zogenaamde gender bias in AI meer is.

Een bijzonder luik in de studie was voorbehouden voor de seksistische posts op de sociale media die consternatie veroorzaken, vooral bij mensen uit de generatie Z (80%) en Y (76%). Meer dan een derde vindt dat de content op TikTok, Facebook en Instagram gemodereerd moet worden.

Archief / BLUE