Fr

BLUE

Retail slaat handen in elkaar rond Reusable Packaging Coalition

Maandag 2 December 2024

Retail slaat handen in elkaar rond Reusable Packaging Coalition

Terwijl de onderhandelingen in Busan om tot een wereldwijd verdrag tegen plasticvervuiling te komen mislukten wegens het verzet van een groep olieproducerende landen onder leiding van Rusland, Saoedi-Arabië en Iran, hebben dichter bij huis de grote retailers in België hun krachten gebundeld in de Reusable Packaging Coalition.
 
Op initiatief van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl zet deze coalitie zich in om onderzoek te voeren naar het grootschalige hergebruik van verpakkingen en de standaardisering ervan. Het project is geïnspireerd op de Green Deal Anders Verpakt, een Vlaams initiatief dat zich richt op hergebruik en vermijden van verpakkingen. 
 
De coalitie wordt gecoördineerd door design- en innovatie-expert Made en ondersteund door een grote, diverse groep specialisten op het gebied van hergebruik en verpakkingen. “Deze coalitie is uniek in termen van schaal en samenwerking”, aldus Tom Domen, circular innovation catalyst bij Made. Ze omvat zowel grote bedrijven als start-ups, en betrekt ook de sociale economie met maatwerkbedrijf MIVAS, dat zich inzet voor een circulaire toekomst. 
 
“De retailsector heeft al veel inspanningen geleverd om verpakkingen duurzamer te maken door ze makkelijker recycleerbaar te maken en onnodige verpakkingen te vermijden. De volgende grote stap die we als sector kunnen zetten, is de switch naar herbruikbare verpakkingen”, aldus Henriane Gilliot, environmental project manager bij projectpartner Comeos.
 
Als onderdeel van een eerste testproject, zullen de verschillende groepen herbruikbare verpakkingen voor champignons introduceren in de regio Mechelen.
 
Vanaf half 2025 kunnen consumenten hun champignons kopen in een herbruikbaar bakje. De gebruikte bakjes worden vervolgens industrieel gewassen en opnieuw gevuld door de teler.
 
“Standaardisering van verpakkingen is nodig zodat consumenten kunnen meedoen zonder dat ze zich moeten afvragen waar ze welke verpakking kunnen inleveren”, zegt de manager van Comeos nog.
 

Archief / BLUE