Fr

BLUE

Mag het eens wat meer zijn?, door Peter Verbiest (Bonka Circus)

Woensdag 27 Maart 2024

Mag het eens wat meer zijn?, door Peter Verbiest (Bonka Circus)

Progressie vraagt een draagvlak. Dat draagvlak krijg je alleen door een zekere stabiliteit.
 
En die progressie en stabiliteit zijn op dit moment zoek. Op het platteland weet men het niet langer: boeren verdwijnen, buslijnen verdwijnen, bankkantoren verdwijnen, handelszaken verdwijnen. De oplossingen die geboden worden - of het nu om duurzaam boeren, belbussen of digitale bankoplossingen gaat - worden niet als een bevredigend antwoord gezien. In de brede samenleving groeit daarnaast de polarisering rond het gedrag dat andere maatschappelijke uitdagingen zoals de klimaatcrisis, de stijgende ongelijkheid of de diverse samenleving van ons vragen: minder vlees eten, minder reizen, minder rijden, minder mogelijkheden, minder service, minder vrijheid om te doen en te laten wat je wil.
 
Samengevat: het verwachte gedrag is vaak een verhaal van minder. Nèt terwijl menselijk gedrag vaak bepaald wordt door ‘de angst om te verliezen’. We missen dan ook ‘totaaloplossingen’. En: we missen verhalen van ‘meer’. Het eerste is werk voor de productontwikkelaars en beleidsmensen. Het tweede voor de verhalenvertellers. Wat zijn totaaloplossingen? In de computerwereld zijn totaaloplossingen, oplossingen die uit verschillende lagen bestaan, en nét daardoor een oplossing bieden voor het totale pakket: van front tot back end, van hardware tot middleware, van database tot applicaties.
 
Vertaald naar beleid, of naar producten en diensten van bedrijven moeten totaaloplossingen verder gaan dan de directe rol waarvoor ze bedoeld zijn. Een bus is geen totaaloplossing als ze je alleen betaalbaar van a naar b brengt. Ze moet daarnaast op tijd rijden, een aangename beleving bieden en 100% duurzaam zijn. Boeren moet meer zijn bieden dan lekkere voeding produceren, maar moet gebeuren met respect voor de natuur en tegelijkertijd zorgen voor een menswaardig loon voor de landbouwers. Groene hamburgers moeten naast duurzaam ook lekker én betaalbaar zijn voor iedereen.
 
Om de uitdagingen aan te pakken, hebben we meer dan ooit die totaaloplossingen nodig. Onmogelijk zegt u? Ze bestaan al in veel meer sectoren dan we denken. De BRT (Bus Rapid Transit) in Brazilië waarbij bussen eigen rijstroken hebben zoals een trein, met ‘Transit Signal Priority’ waardoor ze via sensoren aan de verkeerslichten nog sneller kunnen doorrijden is zo’n totaaloplossing. Grote deuren aan de bussen en vooraf betalen laten je bovendien sneller boarden. Het maakt de BRT veel sneller en aantrekkelijker dan de auto. Max Burgers in Zweden biedt je duurzame burgers, die weergaloos lekker én betaalbaar zijn. Marcel is een verzorgingsmerk uit Nederland dat schoonmaak- en verzorgingsproducten aanbiedt die niet alleen lekker ruiken, een schoon huis bieden, maar ook meer zorgen voor een schone planeet. Biophilic design integreert gebouwen in de natuur, met groene daken en designs met natuurlijke patronen. Het levert een betere fysieke en mentale gezondheid van de bewoners, een betere isolatie, minder energiekosten en een beter opvangen van regenwater op. En, én, én dus.
 
De essentie: met een totaaloplossing moet je nooit een pijnlijk compromis sluiten. De vele lagen ervan bieden vele antwoorden. Ze zorgen voor een breed draagvlak, en daardoor voor stabiliteit én vooruitgang. We hebben ze hard nodig in alle sectoren. Werk voor de ontwikkelaars en de beleidsmensen dus.
 
Maar daarnaast is er werk voor de verhalenvertellers. Want tot nu toe zijn we er niet in geslaagd om de noodzakelijke vooruitgang een aantrekkelijk verhaal te geven. Aan ons om de nieuwe keuzes niet langer te brengen als een verhaal van ‘minder’ maar als een verhaal van ‘meer’ en er zo verlangen naar te creëren. Vegan voeding is niet alleen een verhaal van minder vlees en minder calorieën. Maar vooral van lekkere, gevarieerde, multiculturele, gezonde voeding en bovendien nog goed voor de planeet ook. Met de trein reizen is niet alleen een verhaal van minder schade voor het milieu. Maar vooral van meer rust, meer reisgevoel, meer gesprekken, meer luchtkwaliteit, meer respect voor de omgeving en hopelijk binnenkort nog goedkoper en sneller ook.
 
Trek ik het nu bij de haren? Helemaal niet. Laat me afsluiten met een concreet voorbeeld Max Burgers uit Zweden verkoopt zijn burgers niet als een ‘groen alternatief’, ze willen gewoon zelfbewust de lekkerste burgers van de hele wereld maken. Ze gebruiken in hun communicatie alle emotionele codes die we kennen van de traditionele burgermerken, en geven hun burgers namen waarbij het water in de mond komt: de Big Max, de Supreme Original of de Jalapeno Ranch Cheeseburger. Je hebt als koper nooit het gevoel dat je iets verliest, je wint alleen maar. Het gaat over meer smaak, meer waar voor je geld, meer fun, meer gezondheid voor jezelf en de planeet.
 
Zullen we van alle designers, ingenieurs, sociologen, beleidsmensen vragen dat ze volop inzetten op totaaloplossingen? En aan de verhalenvertellers dat ze bij de nieuwe keuzes ook nieuwe verhalen schrijven van méér? We kunnen er alleen maar bij winnen.

Archief / BLUE