Fr

BLUE

Vegetarische Slager met smaak naar Vivera

Vrijdag 28 Maart 2025

Vegetarische Slager met smaak naar Vivera

Het was te verwachten. Unilever dat zich wil concentreren op zijn sterkste merken, verkocht nu ook de Vegetarische Slager aan Vivera, de Nederlandse producent van vleesvervangers. Volgens de overnemer die actief is in 25 Europese landen, zal de combinatie van beide bedrijven helpen om de categorie van plantaardige vleesvervangers beter in te burgeren: “Het is belangrijker dan ooit om de eiwittransitie te versnellen”, aldus Willem van Weede, CEO van Vivera.
 
De Vegetarische Slager is een Nederlands merk dat in 2010 werd opgericht door Jaap Korteweg, een biologische boer en overtuigd vegetariër. Het merk verwierf al snel een plaats op de markt als innovatief alternatief voor traditionele vleesproducten door plantaardige vleesvervangers aan te bieden die de smaak en textuur van dierlijk vlees nabootsen. Het merk werd in 2018 overgenomen door Unilever dat destijds de groeiende vraag naar plantaardige producten wilde beantwoorden en duurzamere voedselopties wilde promoten. Het is ondertussen verkrijgbaar in meer dan 55 landen.
 
Vivera kan ongetwijfeld meeprofiteren van de recente en laatste campagne van Unilever. Zoals Sybille Prato, junior brand manager van de Vegetarische Slager voor België, uitlegt, was die bedoeld om de merkpenetratie te versterken en consumenten vertrouwder te maken met de producten. Daartoe behoren de Poulettekes, een van de sterproducten dat ondertussen zijn receptuur verbeterde: de stukjes zijn nu (nog) krokanter, malser en sappiger, met een smaak en textuur die nog dichter bij die van kip liggen.
 
Dat geweldige nieuws wilde de Vegetarische Slager graag met zoveel mogelijk mensen delen, aangezien het assortiment zich richt op alle eters, van vegetariërs en veganisten, tot flexitariërs en vleesliefhebbers, omdat de smaak van de producten zo dicht aanleunt bij die van vlees dat iedereen ze kan waarderen en helemaal niks hoeft op te geven.
 
“Onze doelstelling bestond erin de merkpenetratie en de categorie te vergroten door de belangrijkste drempel te overwinnen: die van de smaak”, aldus Sybille Prato. “We willen de consumenten overtuigen van de superieure smaak en kwaliteit van onze producten. Daarom presenteerden we in de campagne die we eind vorig jaar creëerden met Landmeter visuals met een vegan curry op basis van Poulettekes. Het geeft consumenten een idee van hoe onze Poulettekes bereid en geserveerd kunnen worden: precies zoals stukjes kip! Dit biedt veel inspiratie voor wie van lekker eten houdt en is een aanmoediging om onze vegan opties in plaats van dierlijk vlees te proberen: de campagne toonde immers precies hoe je ze kunt gebruiken in een typisch gerecht dat je al kent."
 
Voor de tweede mediagolf die momenteel bezig is, zette Unilever de verpakking centraal, om de merknaam bij de consumenten onder de aandacht te brengen, maar ook om ervoor te zorgen dat die zich duidelijk (en blijvend) herinneren hoe die eruitziet, zodat de producten gemakkelijker terugvinden in de winkel.
 
“Naast OOH hebben we geïnvesteerd in veel touchpoints waar onze consumenten aanwezig zijn”, vervolgt Sybille Prato. “Te beginnen met YouTube en online, met video’s die de wereld van onze slager laten zien. Facebook en Instagram staan ook op het programma, met meerdere posts van creatieve en dynamische visuals die het product effectief benadrukken. Tot slot is de Vegetarische Slager ook aanwezig op Pinterest met inspiratie voor smakelijke gerechten en close-ups van het product, en op TikTok, waar we samenwerkten met getalenteerde culinaire content creators die hun persoonlijke touch toevoegden aan traditionele kipgerechten op basis van onze vegan Poulettekes.”
 
En ze besluit: “Onze doelstelling met deze specifieke campagne is om de penetratie te vergroten, de consumenten vertrouwd te maken met ons merk en ons product, en smakelijke en vertrouwde gerechten te presenteren.”
 
Bij de aankondiging van de overname van het merk van Unilever, benadrukte Willem van Weede nog “de toewijding van de medewerkers van de Vegetarische Slager die ervoor hebben gezorgd dat de visie van Jaap Korteweg op een ongekende schaal tot leven is gebracht.”
 
“Vivera is trots om samen te werken met gepassioneerde mensen en experts die dezelfde ideeën en dezelfde grote ambitie delen om de plantaardige voedselketen te verbeteren en te ontwikkelen. We kijken ernaar uit om deze belangrijke transitie te versnellen”, aldus de CEO.
 
Nog volgens Willem van Weede is Vivera van plan om gebruik te maken van de technologische capaciteiten en R&D van het merk om nog overtuigendere alternatieven voor dierlijk vlees te creëren: “Dit omvat producten die de smaak, textuur en ervaring van traditioneel vlees nauwkeurig nabootsen, terwijl ze duurzaam en milieuvriendelijk zijn. De producten van de Vegetarische Slager zijn al ontworpen om een lage ecologische impact te hebben, met een verminderde water- en landgebruik en een kleinere bijdrage aan de opwarming van de aarde. Vivera is van plan om door te gaan met innoveren in deze richting door deze troeven te integreren in zijn uitgebreide assortiment.”

Archief / BLUE