Fr

BLUE

Apple en Coke zien niet af van DEI

Vrijdag 28 Februari 2025

Apple en Coke zien niet af van DEI

“Apple moet de DEI-regels afschaffen, niet alleen aanpassen. DEI was een zeer slechte grap voor ons land. DEI moet weg.” Neen,, dit zijn niet de woorden van een onwetende tiener, wel die van de Amerikaanse president. Op zijn sociale netwerk Truth Social en in zijn typische eigen stijl bekritiseerde Trump de recente beslissing van de Apple-aandeelhouders om hun engagement voor DEI te herbevestigen.

Daarmee onderscheidt het bedrijf van Tim Cook zich van een hele reeks Amerikaanse bedrijven (waaronder verschillende techgiganten) die besloten om wel een punt te zetten achter hun DEI-programma's.

Tijdens hun jaarlijkse vergadering verwierpen de aandeelhouders van Apple met een overweldigende meerderheid een controversieel voorstel van het National Center for Public Policy Research, een conservatieve denktank die stelt dat de DEI-programma's van Apple het bedrijf blootstellen aan financiële risico's.

Tijdens de vergadering erkende Tim Cook, CEO van Apple, dat het juridische landschap rondom de DEI-programma’s verder zou kunnen evolueren, maar hij benadrukte dat Apple zich zal blijven inzetten voor een cultuur van samenhorigheid. “We zijn ervan overtuigd dat ons streven naar diversiteit en inclusie ons bedrijf sterker maakt en innovatie stimuleert”, zei hij.

Nu steeds meer Amerikaanse bedrijven openstaan voor de maatregelen van de Trump-administratie om diversiteits- en inclusiebeleid op een laag pitje te zetten of zelfs af te voeren, sluit de positie van Apple zich aan bij die van The Coca-Cola Company. In een rapport aan de SEC, de Amerikaanse federale instantie die de financiële markten reguleert en controleert, waarschuwt de groep uit Atlanta dat het opschorten van DEI een potentieel risico vormt voor het bedrijf in de toekomst.

“Als we niet in staat zijn om gespecialiseerd of toptalent met diverse perspectieven, ervaringen en achtergronden aan te trekken of te behouden en zo de diversiteit van de consumenten en markten die we wereldwijd bedienen weerspiegelen, kan dit een negatieve invloed hebben op ons bedrijf”, aldus het rapport.

Archief / BLUE