Fr

BLUE

Catherine Castille en Peter Verbiest (Bonka Circus): "We kunnen uit onze spiegelfunctie stappen om onze verbindende rol op te nemen"

Vrijdag 29 September 2023

Catherine Castille en Peter Verbiest (Bonka Circus):

Wat hebben Decathlon, VDK Bank en Fost Plus gemeen? De oprechte overtuiging dat ze kunnen bijdragen aan de transitie naar een betere samenleving én een communicatiebureau dat hen daarbij helpt. Al sinds zijn ontstaan legt Bonka Circus zich toe op purpose driven communicatie en de creatie van draagvlak voor positieve verandering. Hoog tijd voor een verkwikkend gesprek met CEO Catherine Castille en strategic director Peter Verbiest.

Vandaag zijn purpose en impact verveld tot modewoorden, maar Bonka Circus onderscheidt zich al meer tien jaar door zijn focus op maatschappelijke impact en positieve verandering. Vanwaar komt die positionering en hoe leefbaar is ze?

Catherine Castille:
De focus die je aanhaalt, zit in het DNA van het bureau: in wie hier werkt, wat we doen en hoe we met onze mensen, klanten en leveranciers omgaan. Aan de basis ligt de intrinsieke overtuiging dat mensen, maar vooral ook bedrijven, een heel belangrijke rol te spelen hebben in de noodzakelijke transitie naar een betere, duurzamere samenleving. Alleen door die in te vullen kunnen we de toekomst voor alle generaties veiligstellen.

Peter Verbiest: We hebben er nooit aan getwijfeld dat dit een levensvatbaar verhaal was en vandaag geeft de tijdsgeest ons gelijk. De reclamesector heeft zich veel te lang afzijdig gehouden van maatschappelijke veranderingen en zich verstopt achter zijn spiegelfunctie. Het is tijd voor een kleine revolutie. Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan ons te beperken tot de briefings die we van onze klanten krijgen. We moeten een veel actievere rol spelen: als communicatiespecialisten weten we immers hoe we draagvlak kunnen creëren. Het moment is aangebroken om die verantwoordelijkheid op te nemen en de overgang naar meer diversiteit en duurzaamheid te omarmen. Dat creëert enorme kansen.

Hoezo dan?

PV: Om het simpel voor te stellen, zal ik het voorbeeld van ecologisch bewustzijn aanhalen. Wat dat betreft, kun je de samenleving opdelen in drie delen. 10% van de mensen stelt duurzaamheid voorop en maken per definitie de meest duurzame keuzes. 60 of 70% vindt duurzaamheid weliswaar belangrijk, maar willen geen toegevingen doen inzake prijs of kwaliteit. Tot slot heb je 20% die gewoon lak heeft aan de problematiek en zijn gedrag op geen enkele manier wenst aan te passen. De middelste groep zal almaar groter worden en daar ligt een kans voor bedrijven om te komen met producten of diensten die aan de noden en verwachtingen van deze mensen beantwoorden. Dezelfde redenering gaat op voor diversiteit. Het zou gek zijn om die kansen te laten liggen en daar geen voorloper te zijn.

Ondanks het feit dat iedereen zijn mond vol heeft over diversiteit en inclusie, kun je alleen maar vaststellen dat diezelfde samenleving almaar sterker polariseert.

CC: Ook daar ligt een rol voor communicatiebureau om te zoeken naar de verbindende elementen die komaf maken met polarisering. Het is onze rol om tegengewicht te bieden, in taal maar ook in beeld. We krijgen constant kansen om inclusief te communiceren. Dat heeft overigens niet enkel te maken met etniciteit, maar ook met armoede bijvoorbeeld. Door je woordkeuze en de manier waarop je iets formuleert of toont, kun je mensen in- of uitsluiten.

PV: Stel dat je een campagne wilt voeren voor een sportmerk. In plaats van witte afgetrainde mensen die speciale sporten als skiën of surfen beoefenen te tonen, kun je perfect sporten als voetbal en basketbal illustreren op manieren die voor iedereen toegankelijk zijn en die dus ook iedereen aanspreken. Klanten staan daarvoor open: ze denken er niet alleen altijd aan. Als bureau moet ze dat soort oplossingen dus aanreiken. Maar pas op, we zijn heel erg met positieve verandering bezig, maar we zijn geen ayatollahs en ook geen activisten.

Hoe bedoel je?

PV: Ons werk is ook gericht op meetbare businessresultaten en dat die behalen we ook, zoals onder andere blijkt uit de Effie-nominatie voor onze Nolhtaced-campagne en het ‘omgekeerde winkelconcept’ dat we vorig jaar voor Decathlon bedachten. Los daarvan willen we, zoals Catherine al zei, verbindend werken. We hebben geleerd hoe we van polarisatie kunnen wegblijven en ons richten op de stille meerderheid. Zo maak je de impact van wat je doet ook veel groter.

CC: We coachen onze eigen mensen trouwens ook op dat vlak en leren ze bijvoorbeeld op een andere manier naar copy kijken.

Over jullie mensen gesproken, heeft jullie focus op positieve verandering in feite een impact op de sollicitanten die jullie binnenkrijgen?

PV:
Ja, absoluut. We merken dat mensen voor ons verhaal naar hier komen. Dat heeft niet alleen te maken met ons streven naar positieve verandering, maar gaat ook over de bedrijfscultuur. Mensen zoeken naar succes, psychologische veiligheid en resultaten boeken met wat ze doen. Nu krijgen we ook geregeld grote namen die komen solliciteren en die ook keihard geloven in ons concept.

CC: Aan klantenzijde zien we dezelfde evolutie. Daar waar Bonka Circus oorspronkelijk vooral werkte voor institutionele merken, komen nu ook grote commerciële merken bij ons aankloppen. Dat schept vertrouwen, ook tegenover kandidaten. En we kunnen die merken aan op een manier die aansluit bij onze waarden. Waarom zouden wij niet kunnen werken voor merken als Lidl of Albert Heijn? Zij dragen duurzaamheid en purpose hoog in het vaandel en het is met dit soort bedrijven dat de transformatie zal lukken of niet lukken.

Zijn er merken die jullie weigeren?

PV:
Bedrijven die de transitie tegenwerken daar werken we niet voor. Een bedrijf moet duurzaam ondernemen en dat betekent dat het met zijn activiteit rekening houdt met al z’n stakeholders. Niet iedereen staat even ver in die transitie, maar dat hoeft ook niet: ze moeten het menen en in de goede richting evolueren. Daar willen we bij helpen.

Hoe werken jullie intern aan een positieve impact?

CC:
Door met HR een omgeving te creëren waarin mensen vleugels krijgen en het beste uit zichzelf kunnen halen, gelukkig zijn. Dat is wel het minste als je kijkt naar het aantal uren per dag je werkt. We willen ook dat mensen zich goed voelen bij Bonka Circus. Daarom nemen we veel tijd voor de sollicitatie en het onboarding traject. We hebben ook een Bonka coach die iedereen opvolgt en een test afneemt naar de denkvoorkeuren van onze mensen. Dat is een heel nuttige tool, want hij vertelt of mensen impulsief, extravert, georganiseerd, enzovoort zijn. Aldus kun je een team in kaart brengen, zodat iedereen elkaar beter begrijpt en beter kan samenwerken. Anderzijds voorzien we veel opleidingen. Resultaat: we hebben een complementair team dat open is tegenover elkaar. Mensen blijven lang en komen zelfs terug. Een keer per jaar doen we een interne tevredenheidsanalyse. De verbeterpunten zijn vandaag kleinere, praktische dingen en dat is een goed teken.

Nog een laatste vraagje. Jullie zijn een van de weinige B Corp-bureaus in onze sector. Hoe beleef je dat in de praktijk?

CC:
Je moet dat zijn: het is een tool om verandering te vergemakkelijken en af te toetsen, zodat je progressie kunt blijven maken. Het maakt je heel bewust van je eigen prioriteiten en gedrag, zowel intern als tegenover klanten. Het verschaft geloofwaardigheid, want je moet alles bewijzen.

PV: Het is een engagement en een verantwoordelijkheid die je in je statuten moet vermelden. Dat sluit helemaal aan bij onze overtuiging dat we een kracht voor verandering zijn en uit onze spiegelfunctie kunnen stappen om onze verbindende rol op te nemen.

Archief / BLUE