Fr

BLUE

Pauline Héraly (Air): "Onze creatieve en productiepartners zijn echt uitgegroeid tot experts in duurzame creatie en productie"

Zaterdag 30 Maart 2024

Pauline Héraly (Air):

Een tijdje geleden hadden we het over de koolstofcalculators van de CommToZero-coalitie, bedoeld om de impact van de mediaplanning en productie van campagnes te meten.

Niettegenstaande de vrij uitgebreide roadshow bij creatieve bureaus wordt de ‘Production Carbon Calculator’ nog maar weinig gebruikt. Er is relatief weinig belangstelling voor, op een paar uitzonderingen na natuurlijk, waaronder Air.

Pauline Héraly, partner en CEO van het bureau, deelt haar ervaringen met de tool.
 
Gebruiken jullie de Production Carbon Calculator van de CommToZero-coalitie? Zo ja, voor welke doeleinden?
 
Dat spreekt voor zich! Air heeft de eerste ontwikkelde versie met CO2 Logic in 2021 niet alleen ontworpen, maar ook gefinancierd.

Van bij de start, toen we deze tool bedachten, ontwierpen en deelden met alle ACC-bureaus, was ons doel duidelijk: prioriteit geven aan de beperking van de uitstoot, en vervolgens compenseren wat we niet kunnen verminderen, en dit in al onze campagnes.
 
Ondertussen is het CommToZero-platform gelanceerd en krijgt het alsmaar meer weerklank binnen de sector. Na ervaring te hebben opgedaan met de bètaversie van de tool – een Excelbestand dat niet bepaald ‘user friendly’ was – vergemakkelijkt de tool die door de coalitie online is gezet ons dagelijks werk nu enorm. Hij maakt het ook transparanter voor onze klanten om de resultaten te delen, wat een groot voordeel is bij het integreren van deze fase in onze processen.
 
Maar ook al stijgt het gebruik, het klopt dat er nog te weinig campagnes worden voltooid met behulp van de tool. We missen dus nog steeds benchmarks in onze sector. We investeren wel in sensibilisering en kennis in de bureaus om hun data in het platform te integreren.
 
Zijn jullie in het algemeen tevreden met de tool zoals hij nu is of moet hij nog worden verbeterd?
 
De tool zal altijd bijgewerkt moeten worden om up-to-date te blijven met de ontwikkelingen in de technieken rond carbon calculators. Dit dwingt ons, de gebruikers van het platform, ook om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen, zodat we ons voortdurend kunnen bijscholen. Onze creatieve en productiepartners zijn dan ook uitgegroeid tot echte experts in duurzame creatie en productie.

Desondanks, en gezien de prijs van offsetdruk maken sommige van onze klanten bewust de beslissing om de campagnes niet te compenseren. De inspanning om te verminderen is geleverd, maar de laatste fase, compenseren voor wat niet gereduceerd kon worden, ontbreekt. Gelukkig is dit slechts bij een minderheid het geval en we blijven hen sensibiliseren. Het is ook de verantwoordelijkheid van een bureau om zijn klanten te overtuigen.
 
Hebben jullie belangrijke of zelfs radicale beslissingen genomen als gevolg van het gebruik van de tool?

In ons B-Corp certificering traject hebben we al een aantal ingrijpende beslissingen genomen. De tool stelde ons in staat om alles wat te maken heeft met koolstofuitstoot (in de productie) in kaart te brengen en om ten minste drie belangrijke pistes voor vermindering te identificeren. Te beginnen met de keuze van onze productiepartners.

Naargelang de projecten hebben we onze partnerkeuzes verfijnd op basis van hun kunde om zich aan te passen aan onze eisen, en vooral op basis van hun bereidheid en motivatie om niet alleen aan onze behoeften te voldoen, maar ook om proactief te zijn bij het zoeken naar duurzame oplossingen – dit maakt deel uit van de fameuze Scope 3, die ons verantwoordelijk maakt voor meer dan alleen onze directe uitstoot.
 
Dan is er nog de manier waarop we produceren: de grote, logge teams behoren tot het verleden. We zijn nu in staat om een shoot op afstand aan te sturen; we zijn wendbaarder; we produceren en filmen zo lokaal mogelijk en we maken zoveel mogelijk gebruik van lokaal talent. En we denken vooral mee met de klant, om aldus te anticiperen en de behoeften te centraliseren, en aldus meer te produceren in één enkele sessie.
 
Niet naar de andere kant van de wereld reizen om midden in de winter een zomercampagne op te nemen, is een radicale keuze. En wat concepten betreft, we vermijden exotische campagnes en we zoeken andere creatieve manieren om consumenten te verleiden.
 
Wat zijn jullie doelen op middellange en lange termijn voor het verminderen van de CO2-uitstoot van de campagnes?
 
Gemiddeld stoten we tussen de 10 en 14 ton CO2 uit per geproduceerde campagne. We doen er alles aan om niet boven deze uitstoot uit te komen en we blijven ons inzetten om deze te verminderen. Maar we realiseren ons dat het ingewikkeld is om onder de 10 ton te komen, zelfs voor een kleine of middelgrote lokale productie.
 
Anderzijds, ik herinner me dat we vier of vijf jaar geleden tussen de 100 en 150 ton per campagne uitstootten! Dat is tien keer meer dan vandaag.
 
Onze langetermijndoelstellingen bestaan erin om onze creatieve oplossingen te blijven verbeteren om aldus onze dagelijkse impact verder te verminderen, meer bepaald 10% vermindering ten opzichte van onze benchmark tegen 2024. We willen ook blijven sensibiliseren en onze werknemers, klanten en partners betrekken bij deze dagelijkse bewustwording.

Nog een laatste bedenking?

Duurzaamheid wordt al te vaak gereduceerd tot koolstofuitstoot, en dus uitsluitend tot het milieuaspect. Bij Air proberen we echter ook echt ons steentje tot gedragsverandering bij te dragen op het vlak van gender, diversiteit en inclusie, of bijvoorbeeld door minder toxische patronen van mannelijkheid naar voren te schuiven.

Ik ben ervan overtuigd dat onze sector ook hier een echte katalysator voor verandering kan zijn.

Archief / BLUE