Fr

BLUE

Nieuwe golf van klimaatontkenning op komst

Dinsdag 30 Januari 2024

Nieuwe golf van klimaatontkenning op komst

In een verslag dat ‘The New Climate Denial’ gedoopt werd, wijst het Center for Countering Digital Hate (een NGO die online desinformatie bestrijdt) erop dat meer dan een derde van de Britse tieners (!) nu gelooft dat klimaatverandering “opzettelijk overdreven” wordt.

Volgens het CCHR is dit gedrag het resultaat van een strategiewijziging aan de kant van klimaatsceptici: die hebben hun regelrechte ontkenning van klimaatverandering vervangen door aanvallen op de wetenschap en de oplossingen die ze voorstelt. Dat blijkt uit het groeiende aantal video's op YouTube die de NGO omschrijft als “nieuwe klimaatontkenning”. Hun aantal zou in vijf jaar tijd gestegen zijn van 35% naar 70%.

Volgens de auteurs van het rapport is deze veranderde ontkenningsmodus te wijten aan het feit dat wetenschappelijk bewijs nu breder wordt geaccepteerd en moeilijker aan te vechten is: “De wetenschappers hebben de strijd gewonnen om het publiek te informeren over de klimaatverandering en de oorzaken ervan. Daarom richten tegenstanders van klimaatmaatregelen zich cynisch op de ondermijning van het vertrouwen in de oplossingen en in de wetenschap zelf”, aldus Imran Ahmed, CEO van CCDH. “Jongeren brengen enorm veel tijd door op platforms als YouTube. Deze nieuwe vormen van klimaatontkenning, die de afgelopen zes jaar snel zijn toegenomen, zijn bedoeld om verwarring te zaaien en de publieke steun voor klimaatactie in de komende decennia te verzwakken.”

Het rapport onderstreept het belang van urgente en gecoördineerde actie tegen klimaatverandering en de desinformatie die errond ontstaat. Het roept op tot een grotere verantwoordelijkheid van de platforms en een mobilisatie van klimaatbeschermers om deze nieuwe vormen van ontkenning tegen te gaan en integer nieuws te bevorderen.

Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een AI-tool (CARDS) om duizenden uren YouTube-content te analyseren (12.058 video's van 96 YouTube-kanalen, met in totaal 325 miljoen weergaven, om precies te zijn).

In een artikel in The Guardian over het CCHR-rapport wijst een woordvoerder van YouTube erop dat het klimaatveranderingsbeleid van het platform verbiedt om advertenties uit te zenden over inhoud die in strijd is met de algemeen aanvaarde wetenschappelijke consensus over het bestaan en de oorzaken van klimaatverandering. “Debatten of discussies over onderwerpen die verband houden met klimaatverandering, waaronder openbaar beleid of onderzoek, zijn toegestaan, maar als de inhoud vervalt in de ontkenning van klimaatverandering, stoppen we met het weergeven van advertenties bij deze video's”, legt hij uit.

Zoals The Guardian opmerkt, heeft YouTube na onderzoek van de door de CCDH gerapporteerde inhoud erkend dat sommige video's in strijd waren met het klimaatveranderingsbeleid en heeft het de advertenties verwijderd...

Archief / BLUE