Fr

ASSOCIATIONS

JEP zit niet stil

Donderdag 3 April 2025

JEP zit niet stil

Het is nogal contra-intuïtief: terwijl reclame nog nooit zo gelikt, politiek correct en gereguleerd is geweest, blijkt uit zijn jaarverslag dat de Ethische Jury van de Raad voor de Reclame in 2024 drie keer zoveel klachten heeft ontvangen. Het waren er in totaal 257.
 
Voor de JEP geeft deze stijging aan dat consumenten steeds kritischer worden over reclame, dat ze zich steeds sneller tot de JEP wenden en dat het zelfregulerende systeem werkt.
 
Deze stijging kan ook worden verklaard door de sensibiliseringscampagne die begin 2024 gevoerd werd.
 
Ondanks de toename van het aantal klachten blijkt uit de cijfers dat de overgrote meerderheid van de reclame voldoet aan de regelgeving: in 64% van de gevallen zijn er geen opmerkingen gemaakt.
 
“Zelfs als een klacht ten onrechte wordt ingediend, is het nog steeds nuttig. Consumenten hebben het gevoel dat hun stem en hun bekommernissen worden gehoord. Dit gevoel stimuleert een klimaat van vertrouwen. Kritisch kijken naar reclame helpt om een dynamische en verantwoordelijke reclameomgeving te creëren, waar zowel consumenten, makers als adverteerders baat bij hebben”, benadrukt Sofie Dejager, secretaris van de JEP.
 
Gezien de verdeling van de mediabestedingen is het logisch dat de overgrote meerderheid van de klachten afkomstig is van digitale communicatie (32%) en tv (29%). 31,5% van de klachten had betrekking op kwesties van maatschappelijke verantwoordelijkheid en iets meer dan een kwart op vermeende misleidende boodschappen.
 
“Consumenten bekommeren zich niet alleen over de juistheid van informatie, maar ook over de ethische aspecten van reclame. Als adverteerders relevant en geloofwaardig willen blijven, zullen ze daar rekening mee houden”, aldus Marc Frederix, voorzitter van de Raad voor Reclame.

Archief / ASSOCIATIONS