Fr

BLUE

Flock, pop-up agency met positieve impact

Dinsdag 30 April 2024

Flock, pop-up agency met positieve impact

Wie op 28 maart van de partij was op de interessante AOTY-debatten van het jaar, had ongetwijfeld het genoegen de presentatie van BAS-studenten Anneleen Keysers en Sarah Wauters bij te wonen. Het duo kwam de resultaten voorstellen uit de online survey die ze de afgelopen weken voerden rond de positieve impact in en van onze sector.

De studie legt de fundamenten van Flock, het pop-up agency in Antwerpen waar ze de komende twee maanden zullen werken met 22 medestudenten. Hun missie? De communicatie- en reclamesector meenemen in het verhaal dat positieve impact hebben en sexy kan zijn.
 
In de campagne die Silk bedacht voor Proximus toont een zwerm spreeuwen de magische kracht van de collectieve beweging. Dat beeld beschouwen de oprichters van Flock als een een metafoor voor de reclame-industrie. “Een flock of starlings is als een eenheid zonder echte leider. Maar wist je dat zodra drie vogels afwijken, al de rest vanzelf volgt?”, aldus BAS-studente Anneleen Keysers die er net vijf maanden stage bij VML heeft opzitten. “Die drie vogels willen wij zijn met het pop-up agency dat we acht weken openen als onderdeel van onze opleiding”, beaamt haar medestudente Sarah Wauters die even lang stageliep bij TBWA. “Vandaar de tagline van Flock: ‘A different direction’.
 
Purpose en rode draad doorheen de activiteiten van Flock: een positieve impact op welzijn, gezondheid en klimaat bewerkstelligen en bijdragen tot gedragsverandering, met frisse en coole campagnes die mensen een positieve richting meegeven. Daarvoor kunnen de 24 creatieven, accounts en strategen in de doprekenen op de steun van een aantal coaches, experts en alumni.
 
Generatiekloof
 
Om deze insteek te funderen en aan te tonen dat het thema vandaag niet alleen essentieel is, maar ook leeft, kozen de studenten voor een originele benadering in de vorm van een survey, waarvan de resultaten voorgesteld werden op 28 maart tijdens de debatten in de aanloop naar de AOTY. Meer dan 500 respondenten namen deel aan het onderzoek.
 
Volgens de resultaten stelde 84% van de respondenten wel te proberen om duurzamer te leven en 61% bevestigde dat duurzaamheid belangrijk is voor hun organisatie. Tegelijk kan amper 21% zeggen dat hun organisatie al weigert te werken voor klanten met een negatieve impact. 70% wil liever niet werken voor een organisatie met een negatieve impact op gezondheid en/of klimaat. Diegenen die dat wel willen, halen als voornaamste reden aan dat ze aldus willen bijdragen tot verandering van binnenuit. 80% wil dat zijn volgende werkgever een positieve impact heeft.
 
“Vooral die laatste bevinding beschouwen we zeer hoopgevend”, aldus het duo dat ook wijst op een generatieverschil in de antwoorden. “Zo vindt 95% van de 20-25-jarigen dat positieve verandering hun verantwoordelijkheid is en wil die ook nemen, terwijl ze natuurlijk wel bij bureaus werken waar de beslissingen (nog) voor hen worden genomen. Bij de meer senior profielen is die overtuiging minder uitgesproken.”
 
“Deze resultaten geven ons inspiratie en energie”, bevestigen Anneleen en Sarah. “Ze bevestigen de noodzaak om onze pop-up te openen, geven ons ook meer credibiliteit en een sterke basis als bureau. We willen nog steeds reclame maken maar dan wel met een positieve impact.”
 
Concreet hanteert het toekomstige bureau een methodologie, in de vorm van een checklist om positieve gedragsverandering door middel van communicatie te creëren “We hebben besloten om geen sectoren op voorhand af te schrijven. Aan de hand van onderzoek bepalen we case per case of we met hen zullen samenwerken. Op 13 mei opent Flock zijn deuren in de Brain Embassy in Antwerpen. Hoewel we al een aantal leads hebben, zijn we nog steeds op zoek naar potentiële klanten. Na acht weken beslissen we zelf of we het als groep in de vorm van een BVBA willen voortzetten. In afwachting nodigen we je graag uit voor ons openingsevent op 14 mei in Spoor 18 in Mechelen. Centraal daarbij staat een interactief debat met onder andere Wim Vermeulen van Bubka en de Nederlandse organisatie Fossielvrij, die het debat rond positieve impact willen openbreken.”
 
Als je geïnteresseerd bent in een samenwerking, join the flock via de website. Inschrijven voor het openingsevent kan hier.

Archief / BLUE