Fr

BLUE

TheGreenShot, toekomstige blockbuster van greentech

Woensdag 1 Mei 2024

TheGreenShot, toekomstige blockbuster van greentech

TheGreenShot is een app waarmee je het budget van een audiovisuele productie kunt beheren en de CO2-voetafdruk ervan kunt meten. De start-up werd in 2021 gelanceerd door Max Hermans, een professional die actief is in de wereld van audiovisuele productie.
 
Als location manager voor langspeelfilms werd Max Hermans geconfronteerd met de ellende die bij het budgetbeheer van de vele jobs en mensen die betrokken zijn bij een audiovisuele productie komt kijken. Tegelijkertijd zag hij ten tijde van het einde van het covidpandemie de opkomst van ‘green managers’ die de milieu-impact van bedrijven moesten verminderen. Dat was het sein voor hem om een oplossing te bedenken en te ontwikkelen die deze twee aspecten, budget en milieu, verenigt.
 
Vervolgens en na een ontwikkelingsfase van twee jaar richtte hij samen met drie partners TheGreenShot op in 2021.

Deze collaboration app brengt alle data van een productiebudget samen - van overheadkosten tot de diensten die door de vele betrokken mensen worden geleverd. Het is in feite de spil in het systeem die het mogelijk maakt om het budget tijdens het hele productieproces te monitoren in een en dezelfde app, die op zijn beurt is verbonden met de software voor de productieboekhouding. “Deze centralisatie is een van de grootste troeven van onze tool. Er zijn veel apps op de markt die zich specialiseren in de verschillende elementen van een productie, maar een die ze allemaal beheert, was er nog niet. Bovendien is dankzij onze integratie met de boekhoudsystemen het niet nodig om dezelfde data meerdere keren te coderen”, legt Max Hermans uit.

Deze data worden gekoppeld aan verschillende koolstofcalculators om aldus de milieu-impact van de productie te kunnen meten. “We wilden het wiel niet heruitvinden door een zoveelste tool op de markt te brengen, vooral omdat de betrokken spelers in de verschillende markten niet allemaal op dezelfde manier werken”, aldus Hermans. Klanten kunnen dus kiezen tussen de verschillende calculators die met de app zijn verbonden.
 
Het hele systeem stelt je in staat om je budget en ecologische voetafdruk te controleren, maar ook om in de loop van het proces de aanpak te veranderen, met name door een bepaalde parameter te veranderen, zoals voorstellen om te carpoolen om naar de opnamelocatie te gaan…
 
Deze holistische benadering kon al snel de markt overtuigen. Het initiatief werd ondersteund door instellingen zoals de Solar Impulse Foundation en genomineerd en bekroond met een aantal prijzen in Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast was er het indrukwekkende commerciële succes. De omzet van het bedrijf steeg van 300.000 euro in 2022 naar 3,3 miljoen vorig jaar.

“We verwachten dit cijfer tegen 2024 te verdubbelen of zelfs te verdrievoudigen”, aldus een bevlogen Max Hermans. Ook het team groeit trouwens snel. Het telt nu al 31 medewerkers.
Cinema en marcom
 
TheGreenShot raakte snel aan de bak in de cinemasector, eerst in België en vervolgens in Frankrijk met de overname van Ooviiz in juli van vorig jaar. Tegenwoordig is het ook in andere Europese landen actief, maar ook daarbuiten. De app is al in meer dan zestig producties gebruikt.

Naast langspeelfilms is de app ook interessant voor de communicatie- en marketingwereld. Bij uitstek sectoren waar duurzaamheid hoog op de agenda staat. “We werken bijvoorbeeld samen met Decathlon om hen in staat te stellen de CO2-voetafdruk van hun audiovisuele producties in kaart te brengen en indien mogelijk te verminderen”, legt Max Hermans uit. Productiehuizen die gespecialiseerd zijn in reclame en bedrijfsfilms zijn ook fan van de app, omdat ze door hun klanten vaak worden gevraagd om de CO2-voetafdruk van hun producties te meten. Dit is ook het gevolg van de invoering van de Europese CSRD (Corporate Sustainability Report Directive), die grote bedrijven verplicht om alsmaar gedetailleerder te rapporteren over hun impact op het milieu.
 
Momenteel is TheGreenShot ook actief in andere sectoren dan enkel de audiovisuele. De app wordt bijvoorbeeld gebruikt door Fimalac in Frankrijk, een producent van grote entertainmentshows, om de schema's en betalingen van hun dienstenleveranciers te beheren. “Dankzij de modulariteit van onze oplossing kan een klant alleen het blok of de blokken kiezen die hem interesseren”, zegt Max Hermans.

De app heeft zelfs de aandacht getrokken van grote consultancybureaus die het aan hun klanten willen aanbieden, vooral in de bedrijfswereld. “We zijn er ons van bewust dat onze app in feite praktisch kan zijn voor veel sectoren, zelfs sectoren die ver afstaan van de audiovisuele sector”, legt  Hermans uit.

De Verenigde Staten in het vizier
 
“Onze volgende stap is het veroveren van de Amerikaanse markt”, vervolgt hij. TheGreenShot sprak al met de grote studio’s en een aantal partners die de oplossing in de Verenigde Staten kunnen lanceren.
 
De start-up is ook geselecteerd door het CSAIL Lab (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) om samen te werken met hun onderzoekslab: “Dit is een belangrijke nieuwe stap in de ontwikkeling van onze app. Dankzij dit programma kunnen we profiteren van AI om onze app te verrijken, meer bepaald door er aanbevelingsfuncties aan toe te voegen.”
 
De oprichting van TheGreenShot is gefinancierd met eigen middelen. Momenteel is de start-up investeerders aan het warm maken voor zijn eerste investeringsronde.

Archief / BLUE