Fr

BLUE

Over het belang van een #MeToo voor klimaatactie, door Griet Byl (MM)

Dinsdag 30 April 2024

Over het belang van een #MeToo voor klimaatactie, door Griet Byl (MM)

Wellicht onderschatten we de bereidheid van onze medeburgers om iets te doen voor het klimaat en schieten we daarom zelf ook niet in actie.

Een vergezochte stelling? Misschien, maar ze is wel wetenschappelijk onderbouwd en empirisch gestaafd. Niet onbelangrijk, nu we op een cruciaal moment collectief immobiel blijven tegenover de almaar duidelijker wordende klimaatcrisis.

Interessante informatie om dit problematische fenomeen dat in het Engels ‘pluralistic ignorance’ heet te begrijpen, vinden we in de Global Climate Change Survey, een wereldwijd representatief onderzoek gebaseerd op zo’n 130.000 interviews die afgenomen werden in 125 landen. Ze focust op vier kritieke aspecten van klimaatactie: de bereidheid om financieel in te leveren, de omvang van sociale normen, de vraag naar politieke actie en de overtuiging dat ook anderen in (klimaat)actie zullen schieten.

Zo’n twee derde van de globale bevolking zegt bereid te zijn 1% van hun inkomen in te leveren om de strijd tegen klimaatverandering aan te binden (zo’n 61% in België). Da’s een bemoedigend cijfer. Vreemd genoeg schatten we het aantal medeburgers dat bereid zou zijn hetzelfde te doen zo'n 26% lager in. Tegelijk is 90% van de respondenten van oordeel dat medeburgers, net als politici, iets zouden moeten doen voor het klimaat.

Die misvatting met betrekking tot andermans bereidheid tot inzet kan klimaatactie belemmeren, omdat mensen in veel situaties kiezen voor zogenaamde ‘voorwaardelijke samenwerking’: kuddedieren als we zijn, zullen we eerder bereid zijn om bij te dragen aan collectieve actie als we denken dat anderen dat ook zijn.

De juiste perceptie van de bereidheid tot klimaatactie bij anderen zou wel degelijk een verschil kunnen maken, toont een ander onderzoek aan. Het is daarbij belangrijk dat de informatie gepersonaliseerd is, zodat individuen ze relevant vinden. “In het geval van klimaatverandering vindt de meerderheid in Europa, de VS en China dat klimaatverandering een ernstig probleem is”, aldus eerdergenoemde studie. “Als een bepaald deel van deze mensen ten onrechte denkt dat hun mening slechts wordt gedeeld door een minderheid, en als deze perceptie hen ervan weerhoudt om klimaatactie te ondernemen, kunnen interventies gericht naar deze groep leiden tot veel meer collectieve actie en op hun beurt de klimaatzorgen van het publiek zichtbaarder maken voor beleidsmakers.”

“We spreken steeds over de kloof tussen de intentie en de actie van de consument", besluit Wim Vermeulen (director strategy & sustainability Bubka), "maar door academisch onderzoek begrijpen we steeds meer dat wij die zelf in de hand werken. Wij hebben aangetoond dat het het gebrek aan geloofwaardigheid van duurzame reclame de consument ervan weerhoudt om erin mee te stappen. Deze studie laat zien dat mensen zich ook nog inhouden, omdat ze denken dat ze een minderheid vormen. En de minderheid is voor veel mensen geen veilige plek. Daarom is het belangrijk dat bedrijven die duurzaam zijn en veel klanten hebben volop uitkomen voor wat ze doen, zodat de norm kan veranderen en de stille meerderheid ook overstag gaat.”

Kortom, we hebben nood aan een #MeToo voor klimaatactie.

Archief / BLUE