Fr

BLUE

Met dit jonge talent sensibiliseert ACC voor ESG-criteria

Dinsdag 31 Oktober 2023

Met dit jonge talent sensibiliseert ACC voor ESG-criteria

De ene begon zo’n twee jaar geleden bij de ACC, de andere zette haar eerste stappen bij de vereniging begin dit jaar. Allebei dragen ze een behoorlijk bekende familienaam en delen ze hetzelfde jeugdige enthousiasme, net als de overtuiging dat creatieve communicatie wel degelijk kan bijdragen aan een betere wereld. Tijd voor een gesprek met Victor Buisseret, toekomstig ex-sustainability manager bij de ACC, en Lina Corrigan die de fakkel van hem overneemt als ESG manager.

Victor, voor we nader kennismaken met Lina, hoe kijk je terug op de afgelopen twee jaar?

Victor Buisseret:
Ik heb heel veel geluk gehad. Het waren twee fantastische jaren en ik heb enorm veel geleerd bij het uitbouwen van het CommToZero initiatief. Dat is opgericht om de ACC-leden en bij uitbreiding onze industrie te helpen om te verduurzamen. Die thematiek willen we nu verder opentrekken naar meer maatschappelijke aspecten, gouvernance, wat niet belet dat we nog op sustainability zullen werken: het vormt een geheel. Vandaar dat Lina ESG manager wordt.

Hoe ben jij bij de ACC terechtgekomen, Lina?

Lina Corrigan:
Ik ben in januari van dit jaar begonnen als community manager. Maatschappelijk geïnspireerde onderwerpen en aspecten met betrekking tot het mentale en fysieke welzijn hebben me altijd geïnspireerd en ik zat al in de DEI-taskforce van de EACA. Ik heb ook een aantal extra cursussen gevolgd om me extra in ESG, DE&I en SDG management te verdiepen: de stap was dus logisch.

Waarin zal je missie concreet bestaan?

Lina:
We gaan in de eerste plaats voortbouwen op wat Victor al heeft gemaakt vanuit de CommToZero coalitie. De tools, dus de Media & Production Carbon Calculator, zijn klaar en we willen die extra promoten, zodat mensen ze gaan gebruiken en dat het meten van de koolstofuitstoot een standaard wordt.

Om de kennis daarover te delen en toegankelijk te maken voor iedereen, zetten we een ESG Academy op, met de hulp van een aantal Partner Agencies en The Ecological Entrepreneur. Dat bureau specialiseert zich onder andere in de berekening van de carbon footprint van bedrijven en helpt om die concreet te verminderen met heel specifieke rapporten en stappen, ook in de aanloop naar de nakende Europese verplichting voor bedrijven om te beantwoorden aan de komende verplichting te rapporteren over hun ESG-doelstellingen.

Victor: Ook hoog op de prioriteitenlijst staan de Greenwashing Guidelines die heel belangrijk zijn en die we op een gestructureerde manier aan iedereen willen aanbieden.

Lina: Wat de verruiming van mijn taak naar ESG betreft, is het de bedoeling dat we de awareness fase op het vlak van DEI overstijgen. We hebben onder andere via onze DEI Census gemerkt dat er veel over diversiteit, gelijkheid en inclusie gepraat wordt, maar dat het nog ontbreekt aan concrete acties. Daarom hebben we de Sentiment Survey opgezet: die peilt naar het belang dat mensen hechten aan dit thema én wil de pijnpunten blootleggen. We zijn bezig met de resultaten uit de enquête te verwerken en daar de actiepunten uit te halen.

We hebben ook een aantal heel concrete initiatieven lopen, zoals onze samenwerking met WPP, in het kader van hun United Talent Program. Hun doel is om diversiteit op de werkvloer te brengen, door stages aan te bieden en mensen de sector te leren kennen. Daarnaast zijn we in gesprek met Duo for a Job. Dat is een organisatie die mensen met een migratieachtergrond die moeilijker aan werk geraken, koppelt aan een professional met een ruim netwerk om samen te zoeken naar de juiste job voor de kandidaat.

De ACC heeft veel werk verzet en bijgedragen aan de evolutie naar noodzakelijke fundamentele veranderingen, zoveel is zeker. Wat zijn de grootste moeilijkheden waarmee jullie geconfronteerd werden?

Victor:
Iedereen betrekken tot dusver, omdat duurzaamheid vaak gezien wordt als iets secundairs. De sensibilisering over het belang van duurzaamheid, zeker in de communicatie, was daarbij een grote uitdaging. Het is dus fantastisch dat Lina een grote expertise heeft in communicatie.

Lina: De challenge bestaat erin om die bewustwording om te zetten in actie, zonder ons te verliezen in de omvang van de opdracht. Daarom raden we aan te starten met meten om de grootste pijnpunten te lokaliseren, want je kunt niet alles tegelijk doen en dat hoeft ook niet.

Laatste woord?

Victor:
De CommToZero coalitie is een mooi schip om ideeën te verspreiden en duurzaamheid in zijn geheel waar te maken. De verduurzaming van onze industrie staat nog in de debuten en we zullen binnen een paar jaren nog harder dan nu geconfronteerd worden met de realiteit van klimaatverandering. Het feit dat onze industrie een standpunt heeft ingenomen over duurzaamheid en dat we samenwerken om een verschil te maken, zal ons in de toekomst hoogstwaarschijnlijk helpen. Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat de hele sector eindelijk wakker wordt en zich realiseert wat zijn rol is in deze critische periode.
 
Lina: De core business van communicatie is gedragsverandering. We kunnen dingen veranderen, we hebben daarvoor de expertise en de creativiteit. Dat is wat me altijd heeft aangetrokken: het goeie voorbeeld geven door representatief te communiceren, door greenwashing te vermijden, door klanten te helpen hun SDG’s te bereiken. We zitten daarvoor op een hele leuke positie, wat het extra fijn maakt.
 

Archief / BLUE