Fr

TECH

Perplexity onthult reclame-intenties

Woensdag 28 Augustus 2024

Perplexity onthult reclame-intenties

De ‘antwoordmachine’ Perplexity introduceert haar reclame-aanbod in het laatste kwartaal van het jaar.
Deze start-up, die al bijna 3 miljard dollar waard is, staat symbool voor de nieuwe benadering van internet search, gebaseerd op AI. De propositie is gebaseerd op het geven van feitelijke, gedocumenteerde antwoorden op zoekopdrachten van internetgebruikers, waarbij de gebruikte bronnen worden vermeld en toegankelijk worden gemaakt. Met deze combinatie bindt de start-up de strijd aan met Overviews van Google, Bing Genreative Search en SearchGPT van OpenAI.
 
Challenger Perplexity verrast zijn rivalen met de implementatie van een compleet advertentie-ecosysteem, voorzien van een reeks veilige formats met hoge impact en een vergoedingscomponent voor publishers. Het bedrijf heeft partnerships aangekondigd met Time, Der Spiegel, Fortune, Entrepreneur, The Texas Tribune en WordPress.com. Tegen het einde van het jaar wil het een dertigtal partners hebben.
 
Ter info: ook OpenAI heeft dit soort deals met publishers aangekondigd voor zijn SearchGPT, zonder weliswaar zijn advertentieaanpak te onthullen.
 
Perplexity daarentegen presenteerde een reeks formats te onthullen, waaronder ‘prima posta’ video op de antwoordpagina of ernaast. Het is ook van plan om gesponsorde vragen op te nemen in de lijst met aanvullende vragen die het zijn gebruikers aanbiedt. Tot slot onderzoekt het de mogelijkheid om reclameboodschappen van adverteerders te verspreiden via externe kanalen, op het web of zelfs in DOOH.
Ter ondersteuning van zijn aanbod kan het bedrijf bogen op een hooggekwalificeerde doelgroep. Volgens de eigen gegevens heeft 82% van de gebruikers een universitair diploma, heeft 30% een leidinggevende functie en werkt 65% in een hoogbetaalde baan.

De aanpak van Perplexity is op zich niet revolutionair, maar heeft wel de verdienste dat hij de basis legt voor een economisch evenwicht tussen AI-platforms en contentaanbieders.

Archief / TECH