Fr

TECH

Xavier Degraux analyseert populariteit van sociale netwerken met CIM ES

Donderdag 11 Juli 2024

Xavier Degraux analyseert populariteit van sociale netwerken met CIM ES

Als specialist in de materie dook Xavier Degraux in de cijfers van de laatste CIM Establishment Survey om de populariteit van sociale netwerken in België te analyseren.

In de rangschikking gaat Facebook nog steeds aan de leiding, met 67,1% van de bevolking 12+ die het minstens één keer per maand gebruiken; dat zijn 6,84 miljoen mensen. Daarna volgen YouTube (66%, 6,73 miljoen) en Instagram (45,5%, 4,64 miljoen). TikTok staat pas op de vierde plaats, misschien omdat het onderzoek gebruikers onder de 12 jaar niet meetelt. Deze posities veranderen weinig van jaar tot jaar: aan de twee uitersten noteert het onderzoek een stijging van 1,08% voor TikTok en een daling van 1,93% voor X.

Als we kijken naar het dagelijkse gebruik, ziet de rangschikking er enigszins anders uit: dan staat Facebook nog steeds aan de leiding, maar komt Instagram op de tweede plaats, dit keer voor YouTube. TikTok behoudt zijn vierde plaats.

Onze expert heeft ook de meest “verslavende” netwerken geïdentificeerd, d.w.z. de netwerken die verhoudingsgewijs de grootste dagelijkse reach hebben in 2024. Dat zijn respectievelijk Facebook, TikTok en Instagram.

Xavier Degraux analyseert de netwerken ook naargelang geslacht, leeftijd en taal van hun gebruikers. Daaruit blijkt dat ze iets meer mannen dan vrouwen aantrekken, dat de gemiddelde leeftijd op Facebook 44 jaar is en dat Franstaligen actiever zijn dan Nederlandstaligen.

Alle details van de analyse staan hier.

Archief / TECH