Fr

TECH

Apple Distraction Control: nieuwe bedreiging voor digitaal reclame-ecosysteem?

Woensdag 7 Augustus 2024

Apple Distraction Control: nieuwe bedreiging voor digitaal reclame-ecosysteem?

MacRumours onthulde een functie die door Apple geïntroduceerd werd in de nieuwste bètaversies van iOS 18, iPadOS 18 en macOS Sequoia. Die werd Distraction Control gedoopt en stelt zoals de gebruikers van Safari, zoals de naam al doet vermoeden, in staat om pop-ups, banners en andere ‘afleidende’ elementen van een webpagina te verwijderen. De tool kan ook worden gebruikt om bepaalde video’s die automatisch afspelen te verbergen.
 
Apple dat blijft inzetten op een consumer centric aanpak door voorrang te verlenen aan privacy en controle door de gebruiker, presenteert deze functie als een handmatige optie in plaats van een automatische, waardoor verwijderde items indien nodig kunnen worden hersteld.
 
Het is dus niet zomaar een adblocker: gebruikers kunnen advertenties tijdelijk verbergen, maar ze verschijnen weer als de site wordt vernieuwd. Bovendien worden de verborgen elementen niet gesynchroniseerd tussen apparaten en kan alles wat eerder verborgen is geweest, worden hersteld.
 
Nog volgens Apple voldoet deze aanpak aan de regelgeving, onder andere de GDPR in Europa.
 
De definitieve versies van iOS 18, iPadOS 18 en macOS Sequoia worden in september gelanceerd. Het valt nog te bezien of daarin plaats zal zijn voor Distraction Control: de integratie ervan in het nieuwe OS is nog niet zeker.

Archief / TECH