Fr

ASSOCIATIONS

Raad voor Reclame strikter voor alcoholreclame

Dinsdag 26 November 2024

Raad voor Reclame strikter voor alcoholreclame

Alcoholmisbruik is schadelijk voor de gezondheid en moet worden bestreden. Daarom heeft de Raad voor Reclame in overleg met de beroepsverenigingen van de sector, strengere maatregelen goedgekeurd om overmatige alcoholconsumptie tegen te gaan, met bijzondere aandacht voor jongeren.
 
Het nieuwe convenant verscherpt de controle op sociale netwerken, met name die netwerken die geen leeftijdsfilters bieden, zoals nu het geval is voor TikTok en Snapchat, de media bij uitstek waarop jongeren tegenwoordig aanwezig zijn. Ook moeten influencers voortaan minstens 25 jaar oud zijn en er ook zo uitzien om alcoholische dranken te mogen promoten.
 
Naast strengere regels voor sociale netwerken introduceert het nieuwe convenant ook de 30%-regel die bedoeld is om de doelgroep beter af te bakenen. Voortaan mag alcoholreclame niet meer worden uitgezonden in de media of bioscopen als het publiek voor minstens 30% uit minderjarigen bestaat. Bovendien worden reclameborden verboden binnen een straal van 150 meter rond scholen.
 
Last but not least zal de slogan “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid” nu veel zichtbaarder gepresenteerd worden. De boodschap moet twee keer zo groot worden weergegeven op een contrasterende achtergrond die de hele breedte van de advertentieruimte beslaat.
 
Om ervoor te zorgen dat het nieuwe convenant nageleefd wordt, zal de Raad voor Reclame gebruikmaken van AI, meer bepaald een toepassing uit Nederland die alcoholadvertenties kan detecteren op basis van hun tekstuele inhoud. Daarnaast heeft een Belgische partner een automatisch controlemechanisme ontwikkeld dat dezelfde taak kan uitvoeren voor visuele inhoud.
 
Beide tools zullen de Jury voor Ethische Reclamepraktijken (JEP) in staat stellen om sneller en efficiënter te controleren en in te grijpen in geval van inbreuk.
 
Het nieuwe convenant staat hier.

Archief / ASSOCIATIONS