Fr

TECH

Privacy Sandbox: IAB Tech Lab bevestigt bezorgdheid

Donderdag 4 Juli 2024

Privacy Sandbox: IAB Tech Lab bevestigt bezorgdheid

In februari publiceerde het IAB Tech Lab een rapport over de Privacy Sandbox van Google die de verdwijning van de third party cookies in de Chrome-browser moet compenseren. Het rapport was zeer kritisch en wees er meer bepaald op dat de veranderingen die deze oplossing inhoudt, aanzienlijke kosten voor de ontwikkeling van de infrastructuur met zich mee zouden brengen voor zowel buyers als sellers. Verder zijn er ook de bekommernissen over privacybeheer, brand safety, metingen, enz.

Het Google-team dat verantwoordelijk is voor het project gaf destijds een antwoord dat de Tech Lab-experts niet echt overtuigde. Die laatsten hebben nu de definitieve versie van hun rapport gepubliceerd, waarin ze uitleggen dat hun vrees onveranderd blijft. “We blijven erbij dat de Privacy Sandbox niet de juiste tool is om een open web space te ondersteunen en een goeie balans te vinden tussen het nut van advertenties voor merken en de capaciteit van mediabedrijven om hun inkomsten te maximaliseren”.

Verder benadrukken ze dat de Privacy Sandbox in zijn huidige vorm het vermogen van de industrie om relevante en effectieve reclame te leveren zal beperken, waardoor kleine mediabedrijven en merken met grote risico’s te maken krijgen. “Het gebrek aan functionaliteit zal hun vermogen om competitief te zijn verminderen, wat een impact zal hebben op de groei van de sector”, aldus hun besluit.

Ondertussen staat de al meermaals uitgestelde afschaffing van de third party cookies ergens in 2025 gepland.

Archief / TECH