Fr

TECH

Salesforce on Tour

Donderdag 20 Juni 2024

Salesforce on Tour

Vorige maand maakte de World Tour Essentials van Salesforce een tussenstop in België. Dit evenement, dat werd bijgewoond door meer dan 1.500 mensen, was voor het bedrijf dat gespecialiseerd is in systemen voor het beheer van klantenrelaties de gelegenheid om zijn prospects, partners en klanten te verwelkomen voor een reeks lezingen over het potentieel, de evolutie en de praktische toepassing van zijn producten.

We maakten van de gelegenheid gebruik om Christophe Raad, enterprise & commercial sales director marketing cloud te ontmoeten voor een gesprek over de positionering en troeven van Salesforce op de Belgische markt.
 
Christophe Raad: “Ons doel is om onze gebruikers in staat te stellen hun data te benutten om hen aldus een compleet beeld te bieden van de klantcyclus en hen in staat te stellen een complete klantervaring te creëren. Dit betekent dat we vooral werken aan het samenvoegen van hun data om ervoor te zorgen dat deze toegankelijk zijn voor alle afdelingen en business units van het bedrijf - sales, marketing, klantrelaties, aftersales, enz. Dit is onze ‘Customer 360’ benadering, die een globaal overzicht en toegankelijkheid biedt en hen in staat stelt om te werken op naamsbekendheid, acquisitie, conversie, betrokkenheid en loyaliteit.”
 
Kelly Notterdam en Sarah Standaert, respectievelijk head of e-commerce en digitale marketing bij Neuhaus, pasten deze datastrategie toe en lichtten dit in detail toe tijdens een keynote op het event. Ze legden meer bepaald uit dat ze een campagne hadden gecreëerd voor de lancering van een nieuw product, dit door hun gegevens onder de loep te nemen om aldus de profielen te identificeren die mogelijk het meest geïnteresseerd zouden zijn in het product, en dit op basis van hun aankoopgeschiedenis. De campagne van het chocolademerk  leidde consumenten naar een Neuhaus-winkel om daar een gepersonaliseerde doos te kopen. Het was een mooie kruising van affinity data en geolokalisatie data, naast een perfecte logistieke controle.

Welke rol speelt AI in jullie tools?
Christope Raad: Salesforce werkt al sinds 2014 op AI. We mogen dus stellen dat we wel ervaren zijn in dit domein. Vandaag de dag is AI overal aanwezig, op elk niveau, en dit om onze gebruikers te helpen en hun productiviteit te doen groeien. We positioneerden onze Einstein AI als een copiloot die menselijke intelligentie begeleidt. Het stelt onze gebruikers in staat om hun data over de campagneresultaten te doorlopen, voorspellende analyses uit te voeren, maar ook om content en segmenten te creëren of zelfs deel te nemen aan het opstellen van een campagnebriefing.
Conversatie is ons objectief. Met andere woorden, we willen onze gebruikers in staat stellen om hun data ten volle te benutten door met Einstein te praten.
 
Hoe schat je de digitale maturiteit van Belgische bedrijven in? Wat zijn de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden en wat zijn de obstakels voor hun digitale transformatie?

Ik constateer dat de Belgische bedrijven echt een digitale transitie willen doorvoeren. Ze lopen niet achter ten opzichte van andere markten. Sommige sectoren zoals Retail, Media, Hospitality en Finance zijn matuurder en sneller in hun digitale transformatie dan andere, maar zelfs traditionelere sectoren zoals manufacturing zijn ermee bezig.
 
Ze zijn stuk voor stuk overtuigd van de noodzaak om hun kennis van hun klanten te vergroten om hen een echte ervaring te bieden en beter met hen te converseren. Tegelijkertijd investeren ze in hun productiviteit om tot een verhoging van hun omzetcijfer te komen.
 
Ik zie geen echte obstakels. Integendeel, ik zie een echte tractie op de Belgische markt, ook al is er nog nood aan evangelisatie.
 
Wat zijn de troeven van Salesforce?
 
De kwaliteit van onze oplossingen natuurlijk én ons innovatievermogen, maar ook onze manier van ondersteuning. We promoten niet alleen onze technologieën, we luisteren echt naar onze klanten en stellen hun behoeften vast. Aldus kunnen we hen de oplossing bieden waarmee ze hun businessdoelstellingen kunnen realiseren.

De modulariteit van ons platform is ook een voordeel, net als de openheid, waardoor het andere technologieën kan toevoegen en kan worden geïntegreerd in de IT-systemen van onze klanten.
 
Tot slot houdt de wijze waarop ons aanbod is gestructureerd in dat het kan worden aangepast naargelang de behoeften van het bedrijf, ongeacht zijn grootte. We zijn zowel  relevant voor grote groepen als voor start-ups.

Archief / TECH