Fr

TECH

Back to school met AI, door Nicolas Bataille

Donderdag 4 Juli 2024

Back to school met AI, door Nicolas Bataille

Aan het begin van het najaar, tijdens de periode die binnen ons kleine ecosysteem van marketeers vaak ‘Back to School’ wordt genoemd, ben ik geboekt voor een aantal lezingen, trainingen en andere hackathons om generatieve AI in bedrijven toe te lichten en van een aantal mythes te ontdoen.

Jammer genoeg kan ik mijn lezingen niet voor de zomervakantie voorbereiden. Binnen twee maanden zal ik immers alles opnieuw moeten uitdenken, gezien het ijltempo van de ontwikkelingen. Tijdens mijn carrière heb ik geleerd me aan te passen aan de voortdurende veranderingen op internet en in digitale marketing in hun geheel, maar met AI denk ik dat het eerder een kwestie van reactiviteit is dan van geleidelijke aanpassing aan wat de technologiemarkt te bieden heeft. We moeten snel en goed kunnen reageren, zonder ons overhaast op nieuwe hippe toepassingen te storten. Er komen er elke maand honderden uit en nu AI in staat is AI te creëren, zal het nog sneller gaan. Bovendien zal de Wet van Moore ongetwijfeld in twijfel worden getrokken door de indrukwekkende toename van de rekenkracht van machines.

Dus in afwachting van het nieuwe schooljaar moeten we deze zomer op de hoogte blijven van de belangrijkste trends en de spelers die we moeten opvolgen in de jungle van bestaande en toekomstige spelers.

Snelle ontwikkelingen op dit gebied beloven verschillende aspecten van ons dagelijks leven en onze professionele praktijk te veranderen. Laten we eens kijken wat AI ons tegen eind 2024 allemaal zou kunnen bieden.

Een van de meest opvallende ontwikkelingen wordt de democratisering/popularisering van AI zelf. ChatGPT werd bliksemsnel razend populair, met amper twee maanden na zijn lancering 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Deze toegenomen toegankelijkheid zorgt ervoor dat meer mensenzich kunnen bedienen van gebruiksvriendelijke toepassingen, zonder dat daar specifieke technische vaardigheden voor nodig zijn. En we kunnen wel stellen dat zowat iedereen dit jaar al van ChatGPT heeft gehoord. AI doet dus steeds meer zijn intrede op de werkvloer en verbetert nu al de processen, productiviteit en omzet van de early adopters.

Custom GPT's en andere agents zullen duidelijk onze nieuwe virtuele collega’s worden en ze zullen voortdurend bijleren. Volgens een rapport van Goldman Sachs zou AI de jaarlijkse waarde van wereldwijde goederen en diensten met 7% kunnen verhogen, terwijl er nieuwe functies worden gecreëerd, zoals prompt engineers en ‘ethici’. AI Gen content curator wordt een job met toekomst, als je ’t mij vraagt. Tegelijk zullen andere functies stilaan verdwijnen.

Bovenop deze algehele omarming van AI in ons leven wordt grootschalige personalisatie mogelijk, waardoor massacommunicatie echt verandert in geïndividualiseerde interactie, in de vorm van content die individueel en dynamisch kan worden aangepast aan de doelgroep. Tools zoals Dynamic Yield en Optimizely gebruiken AI om content in real time aan te passen en de gebruikerservaring te verbeteren, waardoor de betrokkenheid en conversies toenemen.

Voor eind 2024 zal meer dan de helft van de bedrijven AI gebruiken voor het genereren van tekst, afbeeldingen en video. Platformen zoals Adcreative.ai en Pencil.ai maken het nu al mogelijk om snel gevarieerde en hypergepersonaliseerde reclamecontent te maken, wat vroeger een tijdrovend en duur proces was. Bovendien breidt AI zijn impact uit naar alle sectoren, van gezondheidszorg en onderwijs tot productie en e-commerce.

De automatisering van marketing- (en andere) processen met AI verhoogt de ROI van bedrijven. Denk hierbij aan programmatic advertising, social media management en e-mail workflows die in real time reageren op triggers van gebruikers. Platformen zoals Make.ai kunnen veel taken automatiseren en processen boosten.

AI staat onmiskenbaar aan de vooravond van nieuwe technologische en business revoluties. Ga ervan uit dat deze trends in september 2024 de manier waarop we werken, creëren en communiceren verder zullen veranderen. Ik behoor tot degenen die geloven dat we niet zullen worden vervangen, maar ‘augmented’. De hybride combinatie van mens en technologie is al lang aanwezig in ons leven (smart agenda of GPS), maar hier zal het taalmodel geïntegreerd in ons dagelijks leven ongeëvenaarde interactie en begrip mogelijk maken.

Ondertussen wens ik jullie allemaal een heerlijke zomer en zodra je weer aan de slag gaat, volg dan Media Marketing om te ontdekken hoe AI zich ontwikkelt en onze marcomsector zal blijven transformeren.

Archief / TECH