Fr

TECH

Bol.com en Temu op kop in eerste E-commerce Audience Barometer

Donderdag 12 December 2024

Bol.com en Temu op kop in eerste E-commerce Audience Barometer

Met meer dan 75% van de bevolking die online koopt in 2023 (bron: FOD Economie) voor een totaal van 16,3 miljard euro, een stijging van 10,7% ten opzichte van 2022 (bron: Becom), blijkt e-commerce goed ingeburgerd te zijn in België. Maar hoe zit het met de populariteit van de specifieke platformen? Welke sites en apps spreken de Belgische consumenten het meest aan? En hoeveel mensen bereiken ze?

Dat zijn de vragen waarop de E-commerce Audience Barometer, die het resultaat is van een samenwerking tussen Media Marketing en IPG Mediabrands, een antwoord biedt.

“De voornaamste ambitie van deze ranking is het begrijpen van consumentengedrag”, onderstreept Stéphanie Radochitzki, strategy director bij IPG Mediabrands. Ze preciseert dat deze informatie niet beschikbaar is in de CIM-studies.

Deze barometer baseert zich dus op de bereikcijfers die geleverd worden door Similarweb, een bedrijf dat gespecialiseerd is in marktanalyse en dat informatie verschaft over de traffic op websites en apps. “De tool is niet helemaal transparant wat betreft de gebruikte methodologieën, maar we vinden het desalniettemin een betrouwbare informatiebron die we regelmatig gebruiken en waarvan we de resultaten hebben gecontroleerd voor deze barometer”, aldus Stéphanie Radochitzki.
 
De eerste resultaten komen uit de data van Similarweb voor de maand oktober.  Daaronder valt het Belgische bereik van Belgische en buitenlandse e-commercesites en apps. Tweedehandswinkels zijn ook opgenomen, zelfs als ze niet noodzakelijk de verkoop op hun platformen beheren. De ranking van de apps is gebaseerd op het eigen algoritme van Similarweb, dat rekening houdt met de huidige installaties en de dagelijkse actieve gebruikers.

Voor de maand oktober stellen we vast dat Bol.com de lijst van meest bezochte websites aanvoert, direct gevolgd door 2hands/2èmemain en... Temu. Amazon staat met zijn Franse versie pas op de vijfde plaats; de Amerikaanse versie staat  op de elfde plaats en de Belgische site duikt pas veel lager in de ranking op.
De Chinese site voert met zijn app ook deze ranking aan, zowel in de App Store als in Google Play. Het wordt gevolgd door Shein en Carrefour. Ze vervolledigen het podium in iOS, terwijl Action en Vinted de tweede en derde plaats in Android voor hun rekening nemen.
Stéphanie Radochitzki: “De retailers voor de dagelijkse aankopen staan op kop in de ranking. De aankopen die daar worden gedaan, zijn over het algemeen voor kleine bedragen, maar met een hogere frequentie. De eerste plaats van Bol.com kan ook worden verklaard door haar naamsbekendheid in het noorden van het land, dat meer dichtbevolkt is dan het zuiden, waar Amazon populairder is.”
 
“De tweede positie van 2hands/2èmemain wijst op de populariteit van tweedehands winkelen, dat nu een normaal en veelvoorkomend gedrag is. Een lovenswaardig gedrag ook, maar de rest van de ranking, met sites zoals Temu en Aliexpress die de place to be zijn voor hyperconsumptie, spreekt dat tegen”, aldus nog Radochitzki.  “Ik stel ook vast dat het niet de Amerikanen maar de Chinezen zijn die achter de meest populaire websites en apps zitten. Dat geeft duidelijk aan dat de het zwaartepunt in digital is verschoven.”

De barometer is beschikbaar op verzoek voor onze abonnees en zal regelmatig worden geüpdatet om de evolutie in de populariteit van e-commercemerken onder de Belgische bevolking te blijven monitoren.

Archief / TECH