Fr

TECH

Elocos buigt zich over toekomst van SEO

Donderdag 12 December 2024

Elocos buigt zich over toekomst van SEO

In de bewogen wereld van search identificeerde Elocos vijf sleutels voor volgend jaar. We bespraken ze met oprichter Germain Deflandre, Fabian Rojas (senior SEO consultant), en Pierre Georges (project & operations manager).

Ze hadden het over de ontwikkeling van AI, de veranderende gewoontes in search, het belang van gebruikerservaring, de ontwikkeling van het ecosysteem van Google en het concept van merkautoriteit.

Het is die combinatie die een impact heeft op het SEO-werk dat Elocos voor zijn klanten doet, te beginnen met het wijdverbreide gebruik van AI in zoektools, dat het landschap door elkaar schudt. Marktleider Google ziet zijn leiderschap bedreigd door spelers als OpenAI en Perplexity. De ‘AI by Design’ tools van laatstgenoemde veroveren marktaandeel van Google dat wat treuzelde met de implementatie van zijn eigen oplossing. Zijn AI Overviews worden nu uitgerold en zouden in de loop van volgend jaar in België beschikbaar moeten zijn. Veranderende gewoonten in search, vooral bij de jongere generatie die de voorkeur geeft aan alternatieven zoals Instagram, TikTok en YouTube, hebben ook een impact op de gevestigde orde.
 
SEO is geen kwestie meer van werken op een paar trefwoorden en simpelweg content publiceren op de site van de klant, maar eerder van investeren in al deze platformen met aangepaste en vooral relevante content.

Autoriteit en expertise zijn de twee sleutelfactoren bij de creatie van deze content. Ze bepalen de zichtbaarheid en de band op de alternatieve platformen en hebben een impact op de indexering in zoekmachines. Dit laatste blijft cruciaal, aangezien deze nieuwe generatie zoekmachines haar eigen content databases, de LLM’s (Large Language Models), raadpleegt en het web uitkamt om nauwkeurige, onderbouwde en geïllustreerde antwoorden te geven. Om op te vallen in de zoekresultaten is het nu essentieel om topcontent te produceren, tenminste als je wil worden gezien als expert en wil worden opgemerkt door zowel de LLM’s als het indexeringssysteem.

Het is ook essentieel om de search-intenties en -trajecten te analyseren. Dit bepaalt welke platformen de voorkeur krijgen. Zoekopdrachten over onderwerpen als toerisme, mode of koken komen bijvoorbeeld veel voor op de sociale media. Deze platformen vereisen specifieke content, meestal in videoformaat.
 
Een andere belangrijke factor die door het Elocos-team is geïdentificeerd, is de ‘zero-click’, met andere woorden het doel van platformen om gebruikers zo lang mogelijk op hun pagina’s te houden. Antwoorden verrijken betekent dat gebruikers direct het antwoord op hun vraag kunnen vinden. Dit was al het geval bij zoekmachines van de oude generatie, met Google op kop, maar het is nog meer het geval bij AI driven zoekmachines. Elocos wijst in het bijzonder op het gesloten circuitsysteem van Google, dat almaar meer diensten aanbiedt - Shopping, Jobs, enz. – om de gebruiker in het ecosysteem te kunnen houden en vooral om de waarde van zijn reclameaanbiedingen te verhogen. 

Elocos heeft zijn aanpak toegelicht op zijn blog.

Krijgen we in 2025 dan een terugval of een transitie? Germain Deflandre: “Je zou het een revolutie kunnen noemen. Het veranderende landschap herdefinieert duidelijk ons vak, verbreedt ons actieterrein en leidt ertoe dat we veel meer holistische strategieën aanbieden dan voorheen. Bij Elocos positioneren we ons op een meer strategisch niveau, met een diepgaande analyse van de activiteiten van elk van onze klanten en een expertise in de zoektrajecten voor elke sector. We streven naar uitmuntendheid.”

Archief / TECH