Fr

TECH

Impressies uit Azië door Cédric Cauderlier

Donderdag 21 November 2024

Impressies uit Azië door Cédric Cauderlier

Cédric Cauderlier (Mountain View & MTV Networks) doceert digitale marketing aan de Solvay Business School en geeft ook les in de Advanced Master of Marketing & Communication (AAMCoM) van de Vietnamese hub van de school, die sinds 1995 in het Aziatische land is gevestigd.

Na zijn terugkeer uit Ho Chi Minh deelt hij zijn “Aziatische indrukken” met ons.

Cauderlier is overrompeld door het dynamisme dat hij in Zuidoost-Azië en in het bijzonder in Vietnam ziet. Hij illustreert dit dynamisme met enkele veelzeggende cijfers: 92% van de TikTok-gebruikers in Vietnam koopt op TikTok, wat enorm is en een bevestiging is van de explosieve groei van sociale commerce. Deze trend wakkert een e-commercemarkt aan van ongeveer 14 miljard dollar.

Een andere vaststelling is de dominantie van mobile: 51% van de Vietnamezen koopt uitsluitend via dit kanaal. Dat komt vooral door de jonge bevolking die mobile verkiest boven computers. Dee trend wordt verder nog versterkt door een zeer efficiënte internetinfrastructuur.
Cédric Cauderlier: “De lokale economische realiteit is duidelijk heel anders dan die in België. Er is daar een zeer krachtig dynamisme, gedreven door een jonge bevolking (gemiddelde leeftijd is 30 jaar, tegenover 42 jaar in België)."

Hij wijst ook nogmaals op het wijdverspreide gebruik van mobiele telefoons en de veel minder strikte regelgeving dan in Europa.
Deze omgeving bevordert de ontwikkeling en het gebruik van digitale diensten, die massaal worden gebruikt door de bevolking. Cédric Cauderlier legt ook de klemtoon op de heersende mindset in deze contreien. “Ze bevinden zich duidelijk in een fase van economische vooruitgang waarin ze alles te winnen en niets te verliezen hebben, in tegenstelling tot wat er in Europa gebeurt.”

Dit dynamisme is duidelijk merkbaar in heel Azië en stelt het adagium dat de VS uitvindt, China kopieert en Europa reguleert enigszins ter discussie... Het is Europa dat nog steeds reguleert, maar het is eerder Azië dat vandaag de dag uitvindt en de Verenigde Staten zou kopiëren. “Ik denk bijvoorbeeld aan de all-in-one app Wechat. Meta zou er goed aan doen om zich te inspireren op het Wechat-model om WhatsApp, dat veel minder geavanceerd is, te doen groeien.”

De andere sterke trend in Azië is gerelateerd aan e-commerce: “In China biedt Alibaba meer dan 60 teleshoppingkanalen die zeven dagen per week en 24 uur per dag toegankelijk zijn. In Europa zijn we daar nog ver van verwijderd”, aldus onze gesprekspartner. De opkomst van de webites Temu en Shein met hun gamificatiefilosofie is ook een teken van de Aziatische dynamiek, ook al kan hun aanpak bedenkelijk genoemd worden.

Cédric Cauderlier besluit dat Vietnam, en Azië in het algemeen, een middelpunt van innovatie is dat inspirerend zou kunnen zijn voor onze Europese strategieën. “Wat hier gebeurt, is opwindend; het roept vragen op over onze flexibiliteit en dwingt ons om het over een andere boeg te gooien.”

Archief / TECH