Fr

TECH

Frederik Dooms brengt Belgische AI in kaart

Donderdag 21 November 2024

Frederik Dooms brengt Belgische AI in kaart

Na heel wat ervaring te hebben opgedaan bij GroupM en, meer recent, bij Google, wijdt Frederik Dooms zich momenteel aan het begeleiden van bedrijven en meer bepaald rond MarTech, Business Strategy en AI. Het is in deze context dat hij The Belgium AI Index heeft gecreëerd.

Zijn ambitie? De Belgische bedrijven die actief zijn in AI in kaart brengen en hen in contact brengen met bedrijven die AI willen gebruiken om een bepaald probleem op te lossen.

Belgische focus

Dit project ontstond in de eerste plaats uit de interesse van onze gesprekspartner in dit segment van AI en zijn ambitie om Belgische bedrijven te helpen de kansen te grijpen. “Velen weten welke mogelijkheden AI kan bieden, maar weten niet hoe ze het onderwerp moeten aanpakken, noch wie de spelers zijn die er toe doen”, legt hij uit. Hij onderstreept ook zijn wens om het Belgische ecosysteem in AI te promoten.

Frederik Dooms, of Fré voor zijn vrienden, begon zijn missie door een lijst op te stellen van bedrijven die AI-tools of -services aanbieden en hij vond er al snel een honderdtal. Dooms was onder de indruk van dit zeer brede aanbod en verdeelde ze in vijf segmenten - Business, Marketing, Health, Finance en Legal. Vervolgens contacteerde hij ze om aldus hun tools en oplossingen te analyseren.

De Belgium AI Index is de vrucht van dit nauwgezette werk, dat de oplossingen opsomt, categoriseert en vooral valideert. “Ik heb elk van deze bedrijven ontmoet om hun toegevoegde waarde te identificeren, evenals het type behoefte dat ze kunnen vervullen. Ik heb ze ook gevraagd om een demonstratie van hun oplossingen te geven en heb met hun klanten gepraat.” Deze informatie stelt hem in staat om bedrijven op een efficiënte manier te adviseren in hun zoektocht naar AI-oplossingen.
 
Matchmaking

Het is deze matchmaking die centraal staat in het project, meer bepaald een matchmaking tussen een uitgesproken behoefte van een bedrijf en de identificatie van de ad hoc oplossing. Frederik Dooms benadert bedrijven en stelt een “3/6/9-aanpak” voor: drie dagen brainstormen om de behoeften te bepalen, zes weken om de presentatie van de relevante oplossingen te organiseren en negen maanden voor de implementatie. “Dit model is niet bindend, maar het structureert mijn aanpak en stelt mijn klanten in staat om een weloverwogen keuze te maken die aan hun behoeften voldoet.”

Deze behoeften aan AI-oplossingen komen zowel van grote bedrijven als van KMO’s. Deze laatste zijn vooral geïnteresseerd in samenwerkingen met een lokale speler in plaats van met een Big Tech speler: “Belgische AI-spelers zijn over het algemeen flexibeler dan de grote internationale spelers. Ze kunnen zich aanpassen aan de specifieke behoeften van het bedrijf en bieden meer ondersteuning op maat.”
 
Belgium’s Got Talent

Hoewel het project zich nog in de beginfase bevindt, vindt Frederik Dooms de kwaliteit van de aangeboden AI-tools en -oplossingen veelbelovend. “Van de ongeveer honderd bedrijven op mijn lijst heb ik er al een dertigtal ontmoet, en ik heb enkele bijzonder doeltreffende tools ontdekt, zoals die van Campfire, een agency dat gespecialiseerd is in conversationele AI. Het heeft een sorteersysteem op basis van spraak voor ziekenhuizen gelanceerd. Verder ben ik onder de indruk van MarkMi, een tool die optimale aanbevelingen voor kortingen geeft en dit voor elk product in supermarkten.”
 
Deze kwaliteit in de AI-tools stelt onze geïnterviewde gerust. Hij stelt ook vast dat de oplossingen en tools die in België worden ontwikkeld voldoen aan de overgrote meerderheid van de vragen van bedrijven.
 
Hij betreurt echter het gebrek aan aandacht van de Belgische overheden voor deze technologische pareltjes, die soms ons koninkrijk verlaten wanneer ze in het buitenland worden opgemerkt. De prijs van de roem als het ware...

Archief / TECH