Fr

TECH

Google stopt politieke advertenties in de EU

Zondag 17 November 2024

Google stopt politieke advertenties in de EU

Google heeft aangekondigd dat het vanaf volgend jaar zal stoppen met politieke advertenties te tonen aan gebruikers in de Europese Unie, vanwege onzekerheden over de nieuwe transparantieregels.
 
In een blogpost verklaart Annette Kroeber-Riel, VP Government Affairs & Public Policy for Europe bij Google, dat de regels voor Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA), die bedoeld zijn om inmenging in verkiezingen te voorkomen en kiezers te helpen een geïnformeerde keuze te maken, aanzienlijke “operationele uitdagingen en juridische onzekerheden” met zich meebrengen.
 
Google is van mening dat de definitie van politieke reclame in de TTPA - die in oktober 2025 van kracht moet worden - te breed is en dat het moeilijk is om op betrouwbare wijze vast te stellen welke inhoud in verschillende EU-regio's moet worden beperkt.
 
Daarom is Google van plan om te stoppen met de verspreiding van politieke advertenties, nog voor de regelgeving van kracht wordt. De groep uit Mountain View zegt dat hij zijn beslissing zal blijven evalueren en volgend jaar meer informatie zal geven over het exacte tijdschema.
 
Google had zijn politieke advertenties al opgeschort in Frankrijk, Canada en Brazilië vanwege vergelijkbare problemen met de naleving van lokale regelgeving.

Archief / TECH