Fr

BRANDS

Ewoud Van Der Heyden (BMW Group): "Alles vertrekt vanuit de liefde voor de merken, het bedrijf en de producten"

Zondag 16 Maart 2025

Ewoud Van Der Heyden (BMW Group):

Vervolg van onze serie over CMO’s in de autosector. Nadat we de chief marketing officers van D’Ieteren, Stellantis en Polestar aan het woord lieten, is het nu de beurt aan de BMW Belux-groep en diens marketing director, Ewoud Van Der Heyden. De man had twee dromen: werken voor Mini en op een dag marketingdirecteur bij BMW worden. Ondertussen heeft hij 27 jaar bij het bedrijf op de teller en kunnen we zeggen dat hij zijn doelen bereikt heeft. In zijn interview heeft Ewoud Van Der Heyden het over het laatste Autosalon, het heden en de toekomst van de auto-industrie, maar ook over zijn ‘Neue Klasse’, de nieuwe generatie modellen van het merk waar hij zo van houdt.

De BMW-groep heeft serieus geïnvesteerd in het Autosalon. Wat voor balans maak je op?

Het was een succes! Ik ben erg blij omdat het Salon meer dan 300.000 bezoekers mocht ontvangen en we dus gerust kunnen zeggen dat het zijn doel bereikt heeft. En de consumenten zijn tevreden. Het was belangrijk om dat te weten, na een rustige periode en de grote teleurstelling van twee jaar geleden. Dit jaar waren alle grote merken aanwezig.

Ik denk dat we terugkeren naar het precoronatijdperk, wat het Autosalon betreft. Met erg mooie stands en consumenten die in de aankoopfase zitten. We hebben veel leads gegenereerd.

Beschouwen merken zoals BMW en Mini het Salon als een verkooppunt?

In ieder geval als een plek om contacten te leggen en te registreren. Dat rechtvaardigt de hoge investering die in ons geval rendabel was. Ons gamma is erg breed, we interesseren alle doelgroepen, en dit Salon was ook B2B. Daarvoor hadden we trouwens een ruimte gereserveerd, wat goed werkt voor meer commerciële relaties. Een businesszone voor fleetklanten, met de focus op elektrisch rijden voor kleine groepen. En natuurlijk de rest van de zone voor particulieren, wat ook erg goed werkte…

Maar is jullie strategie meer gericht op professionals?

Dat is niet meer zo vanzelfsprekend. We hebben succes op alle doelgroepen, met een haast evenwichtige verdeling. Op het Salon was het de bedoeling om verschillende modellen en vooral onze nieuwigheden voor te stellen. Als je kijkt naar de nieuwe iX1, dan is het basisproduct echt identiek toepasbaar voor alle motortypen: benzine, diesel, elektrisch. Aldus richt het zich tot alle doelgroepen.

Jullie hebben actief gecommuniceerd tijdens deze periode.

Ja, met The Marcom Engine ontwikkelden we een campagne gebaseerd op de rode draad van het merk: joy, met als thema de ‘Joy Deals’. Dat thema hebben we uitgewerkt via vijf modellen om onze aanbiedingen te concretiseren, door de ‘joy’ factor te combineren met de voordelen – ‘Sporty Joy’ voor de serie 1 of ‘Elegant Joy’ voor de i5 Touring, enz. We waren natuurlijk digitaal actief, maar ook in de grote media met affiches, radio en print. Het bureau heeft ook een Virtual Tour gecreëerd die live ging tegelijk met de start van de Salon.
Hoe kijk je naar 2025?

Voor BMW lanceren we de ‘Neue Klasse’, een nieuwe familie van voertuigen. We gaan ook de nadruk leggen op de positieve ervaring die rijden met een elektrische auto verschaft, gekoppeld aan onze rode draad van ‘joy’. Hoogtepunt wordt de presentatie van deze Neue Klasse en dus een representatief model op het Salon van München in september. Kortom, het wordt weer een interessant jaar.

Je werkt al meer dan 20 jaar bij dit bedrijf. Wat verwacht je zelf nog? Brandt de passie nog steeds?

Zeker. Toen ik jong was, had ik twee dromen: werken voor Mini en de marketing van BMW leiden. Ik had het geluk om deze dromen waar te maken en de vreugde die me dat verschaft, is vandaag nog steeds intact. Binnen dit bedrijf bestaan geen echt vaststaande carrièreplannen: niets is dus in steen gebeiteld of van tevoren bepaald. Dat was ook zo in mijn geval en dat zal zo blijven. Alles vertrekt vanuit de liefde voor de merken, het bedrijf en de producten. We zijn een beetje als een grote familie. Bovendien heb ik nog steeds opties om te bewegen.

Hoe bedoel je?

Op dit moment niets concreets, maar mijn carrièrepad zou me naar München kunnen leiden, dus naar het internationale hoofdkantoor. Het is trouwens een stad waar ik regelmatig geweest ben en die ik erg waardeer. En aangezien mijn kinderen nu zelfstandiger zijn, staat het me vrij om te bewegen.

Zijn ze in jouw voetsporen getreden?

Een van hen is inderdaad begonnen in de marcom, bij BelOrta, het bekende merk groente- en fruitmerk. Hij vindt het leuk, ook al was ik oorspronkelijk geneigd om hem af te raden dit vak te kiezen.

Waarom? Te veel stress?

Stress is overal ... Het had meer te maken met de carrièremogelijkheden, die minder talrijk zijn in vergelijking met andere beroepen. En tegenwoordig kun je niet meer echt carrière maken bij een enkel bedrijf. Om te evolueren, je te ontwikkelen en opties te openen, moet je zelf je weg vinden. Maar ik ben ervan overtuigd dat hem dat zal lukken.

Archief / BRANDS