Fr

BRANDS

Unilever houdt (verder) grote schoonmaak in merkenportefeuille

Dinsdag 3 December 2024

Unilever houdt (verder) grote schoonmaak in merkenportefeuille

Hein Schumacher, de CEO van Unilever, heeft bevestigd dat de groep verschillende voedingsmerken wil afstoten. Die zouden samen goed zijn voor een omzet van ongeveer een miljard euro (vergeleken met 59,6 miljard voor alle activiteiten samen), maar om welke merken het precies gaat vertelde hij er niet bij.

“We hebben een vrij eclectische portefeuille van voedingsmerken en ik ben ervan overtuigd dat we moeten focussen,” vertelde hij aan Het Financieele Dagblad, waarbij hij preciseerde dat de groep zich wil concentreren op zijn 30 grootste merken. Hieronder vallen Knorr en Hellmann's, die samen goed zijn voor meer dan 60% van de omzet in voeding. Hein Schumacher verklaarde niettemin dat “voeding een integraal onderdeel van Unilever is en zal blijven”.

Ter herinnering: een paar maanden geleden had Unilever al aangekondigd dat het zijn ijsdivisie, die vorig jaar goed was voor 13% van de omzet, wilde afstoten. De deal lijkt echter … in de ijskast te zijn gezet. Of het komt door de waarde (geschat op 10 tot 15 miljard dollar), de lage marges en/of het seizoensgebonden karakter van het bedrijf, de kandidaten voor de overname van de merken Ben&Jerrys en Magnum staan niet te dringen.

Archief / BRANDS