Fr

BRANDS

Ikea recycleert beroemde internetuitdagingen (by Focalys)

Woensdag 26 Maart 2025

Ikea recycleert beroemde internetuitdagingen (by Focalys)

Ter promotie van de nieuwe versie van het Ikea Family getrouwheidsprogramma in Zweden bedacht de meubelgigant een humoristische campagne met op het programma drie spots. Daarin staan uitdagingen centraal die een tiental jaar geleden erg populair waren op het wereldwijde web. Een nogal verrassende aanpak vol nostalgie...

Ikea heeft oude challenges, die heel populair waren op het web en viraal gingen, nieuw leven ingeblazen, dit met als doel om de nogal late introductie van een puntensysteem in zijn getrouwheidsprogramma te presenteren. Hun klanten hebben hier naar verluidt lang op gewacht. Op het programma staan drie humoristische spots waarin we winkelpersoneel zien dat enthousiast deelneemt aan drie internetfenomenen: de ‘Harlem Shake’ (de virale dans van 2013), de ‘Mannequin Challenge’ (een uitdaging uit 2016 waarbij deelnemers midden in de actie bevriezen, terwijl de camera om hen heen cirkelt) en de ‘Bottle Flip Challenge’ (een ander fenomeen uit 2016 waarbij iemand probeert een flesje zo te gooien dat het na een draai rechtop landt). ‘Better Late Than Ever’ werd verspreid op tv, in bioscopen en op YouTube.

Deze campagne slaagt er in om zowel consumenten te laten glimlachen (het trekt de kaart van humor, wat erg in de smaak valt bij het publiek) als om hen emotioneel te raken (trends uit het verleden die herontdekt worden, maken mensen gelukkig). En met de boodschap ‘Beter laat dan nooit’ voert Ikea zijn mea culpa met zelfspot, een kwaliteit die erg gewaardeerd wordt door fans.

Kortom, meer dan genoeg ingrediënten om zowel millennials als Gen Z te bereiken...

Archief / BRANDS