Fr

BRANDS

Waitrose pakt uit met interactief mysterie (by Focalys)

Woensdag 29 Januari 2025

Waitrose pakt uit met interactief mysterie (by Focalys)

In het Verenigd Koninkrijk koos Waitrose voor een ongebruikelijke eindejaarscampagne: de retailer maakte een tweedelige advertentie waarbij kijkers de kans kregen een mysterie op te lossen. Het werd een instant succes.

Begin november verspreidde de supermarktketen een 90”-film op tv en zijn sociale media. Daarin werd het relaas over de diefstal van het dessert ‘No.1 Red Velvet Bauble’ uit de doeken gedaan. Een detective, gespeeld door acteur Matthew Macfadyen, leidt het onderzoek. Aan het einde van de spot kondigde het merk aan dat er eind november een tweede film zou worden uitgezonden die het mysterie zou onthullen. In afwachting daarvan werden de fans geëntertaind op de website en SoMe van Waitrose, met onder meer online polls waarbij ze konden kiezen uit een lijst met verdachten, waaronder ‘Fig the cat’. Die kwam als meest waarschijnlijke dader uit de bus met 18% van de stemmen, terwijl de echte dader slechts 8% van de stemmen kreeg... Het gestolen dessert was van 22 tot 24 december verkrijgbaar in de winkels.

Deze campagne zit vernuftig in elkaar. De belangrijkste troef is dat ze een groot aantal consumenten gedurende een maand lang betrok bij dit interactieve mysterie. Het initiatief genereerde een ongezien enthousiasme voor het merk in het Verenigd Koninkrijk: meer dan 150 miljoen views, een enorm aantal deelnemers, talloze theorieën die online werden gedeeld en zelfs beroemdheden die er zich over uitspraken...

Archief / BRANDS