Fr

TECH

"De zondvloed aan AI generated content is onvermijdelijk", door Tone De Cooman (StoryMe)

Woensdag 22 Maart 2023

Het voelt een beetje aan als een strand net voor een tsunami. Het water is volledig weggetrokken en mensen staan verbaasd te kijken. Maar wie het fenomeen herkent, bereidt zich voor op wat er komen zal.

Ik merk dat consumenten nu al met een content overload kampen. AI maakt contentcreatie steeds toegankelijker. Wanneer AI en SEO algoritmes elkaar dan ook opheffen, worden de zoekresultaten overspoeld met content. Als iedereen op één staat, staat niemand nog op één.
Dan zal de creatieve mens weer het verschil maken.

Natuurlijk is SEO meer dan enkel content rangschikken: laadsnelheid, smartphone-vriendelijkheid, backlinks, etc. spelen ook een rol. Daarnaast geven zoekmachines ook aan dat ze ‘behulpzame’ en ‘originele’ inhoud prefereren. Maar het unieke aan AI is dat het bijleert en zich aanpast.
Neem nu Bing, nog voor februari leek de zoekmachine een stille dood gestorven. Vandaag staan er duizenden mensen op de wachtlijst om de nieuwe chatfunctie te testen. Enkele weken geleden was ik aan de beurt. Het was wel even schrikken. De lijn tussen mens en chatbot lijkt te vervagen. D-ID doet er zelfs nog een schepje bovenop door AI een gezicht te geven zodat je er mee kan praten. Niet chatten, effectief praten. Geen wonder dat AI geprezen wordt én op tegenstand stuit.
Maar we mogen niet vergeten dat de AI die we vandaag kennen niet echt kan ‘denken’. Het imiteert intelligent menselijk gedrag en doet slimme voorspellingen met behulp van gegevens. Algemene AI of AGI, die waarvoor we schrik hebben dat het ons zal vervangen, is toekomstmuziek. Toch gaat alles razendsnel.

Begin maart lanceerde OpenAI een API die het mogelijk maakt om ChatGPT en Whisper (stemherkenningssoftware) te integreren in je eigen programma’s. Nu komen er ook AI gedreven features naar Google Workspace en sinds vorige week is GPT-4 beschikbaar. Naast tekst kan de AI ook beelden interpreteren en is de output drastisch verbeterd. GPT-4 zou blijkbaar topscores halen op examens voor advocaten. Eng? Ja. Maar moeten we er ons van afkeren? Neen, integendeel!

Onlangs betrapte ik onze copywriter op een spelletje D&D met ChatGPT. Het zijn zulke experimenten die onze voeling met AI verbeteren. Want om als videomarketingbedrijf de golf van generatieve AI te overleven, moeten we nieuwsgierig blijven.
AI is en blijft een tool, alleen zijn we allemaal nog een beetje op zoek naar hoe we die tool het best gebruiken. Daarom implementeren we bij StoryMe een AI vriendelijke cultuur. We hebben een heuse AI task force en houden een lijst bij met alles wat ontwikkeld wordt. Elke nieuwe tool wordt getest. In minder dan een jaar tijd zijn we gegaan van: “kijk we kunnen afbeeldingen genereren met een tekst-prompt!” naar brainstormen met Bing en NeRFs maken met Luma AI.

Via Midjourney en DALL-E genereren we snel concept art in de visuele stijl die we voor ogen hebben. En in plaats van uren te zoeken naar de perfecte voorbeeldvideo, filmen we vlug enkele scènes en gebruiken we GEN-1 om de grafische stijl van het met behulp van AI gegenereerde moodboard daarop toe te passen. Ook Adobe komt constant op de proppen met nieuwe AI-gestuurde snufjes en in audioland duiken er steeds nieuwe zaken op zoals lalal.ai die het leven van onze productieteams makkelijker maken.

Daarbij merken we dat de menselijke component cruciaal blijft. Want voor een sterke output is de kwaliteit van de input, de prompt, het belangrijkst. Het genereren van sterke content vraagt om sterke curators. En daar is menselijke creativiteit voor nodig.

Foto's: © Joss Fong & Áron Filkey, Creativity in the Age of AI in the Age of AI
Vide: © Checkpoint, Creativity in the Age of AI, kortfilm gemaakt voor SPACE10 door Joss Fong en Áron Filkey met behulp van AI-modellen.

Archief / TECH