Fr

ASSOCIATIONS

De voorspellingen van de WFA

Zondag 9 Januari 2022

De voorspellingen van de WFA

De World Federation of Advertisers presenteert haar voorspellingen voor 2022, of meer bepaald twaalf trends die de debatten in onze sector moeten blijven voeden. Te beginnen met ‘purpose driven’, dat voor WFA op de eerste plaats komt en dat volgens de organisatie “denken op langere termijn mogelijk maakt, in het licht van de kortetermijndruk die inherent is aan bestaande businessmodellen".

En als we het over ‘purpose’ hebben, is de term duurzaam nooit ver weg. Het uitvloeisel van duurzaamheid is dat marketeers steeds vaker traditionele benaderingen in vraag zullen stellen - dit is de tweede trend van het jaar. Met de hoop dat de meest zichtbare merken ‘market makers’ worden in plaats van ‘market takers’.

Daarnaast geeft de WFA creativiteit een prominente plaats in de lijst, aangezien dit is verdrongen door doelgroepdenken en programmatic, en meer in het algemeen door de uniformiteit die verband houdt met technologie. Het beschrijft creativiteit als een “superkracht” die snel herontdekt moet worden... We kunnen het daar alleen maar volmondig mee eens zijn. 

In de andere trends zien we onder meer hoe de WFA voorstelt om de ‘gouden driehoek’ – marketing, finance, procurement – te vervangen door een vierkant, met het begrip ‘inzichten’ als vierde zijde. De vereniging benadrukt ook het belang van metingen in een context waarin de regelgevingen rond privacy alleen maar strenger zullen worden; ze gelooft dat 2022 het jaar wordt waarin de grote platformen gereguleerd zullen worden en waarin ‘behavioral targeting’ bij minderjarigen en zelfs gewone targeting van kinderen en tieners veel minder courant zal worden. Ze noemt gaming en esports als nieuwe marketinghefbomen, vraagt zich af hoe de metaverse zal evolueren en sluit haar rapport af met een andere ongetwijfeld fundamentelere vraag die verband houdt met de toenemende werkdruk die ondermijnend kan werken, waarbij ze tevens hamert op het belang van DEI strategieën (diversity, equity en inclusion) in het hr-beleid.

Meer details vind je hier
 

Archief / ASSOCIATIONS