Fr

ASSOCIATIONS

Liesl Dejonghe (Creative Belgium) over jong creatief talent

Vrijdag 26 November 2021

Liesl Dejonghe (Creative Belgium) over jong creatief talent

Vanaf maandag organiseert Creative Belgium Mentor-at-Home: Zoom-sessies waarbij een CD en een Strateeg elke dag een uur lang tekst en uitleg geven over een selectie van vijf authentieke briefings aan de studenten die deelnemen aan de zevende editie van de New Talent Award.
 
Liesl Dejonghe, community & project manager van Creative Belgium, die voor het project verantwoordelijk is, vertelt waarom het belangrijk is de volgende generatie creatieven te steunen.
 
Voor de New Talent Award sloten jullie een partnerschap met D&AD New Blood. Hoe is die samenwerking ontstaan?
 
Uit de ambitie te investeren in de volgende generatie van creatief talent: ervoor zorgen dat jong talent de weg vindt naar onze industrie, hen aanmoedigen, ondersteunen en inspireren. D&AD is hierin op internationaal niveau de referentie: zij lanceren elk jaar opnieuw een 15-tal echte briefings van grote internationale merken. Dit jaar stelden onder andere BBC, Chivas Regal, Google, Netflix en Snapchat een briefing op in samenspraak met industry experts.
 
Een grote meerwaarde zit voor ons ook in het diverse aanbod van de briefings: van advertising, branding, graphic design, UX/UI, digital, PR tot illustratie, animatie, gaming en AR: welke discipline je forte ook is, er zal altijd een briefing zijn die aansluit bij je talenten.
 
Waarom is het voor Creative Belgium belangrijk om de New Talent Award te organiseren?
 
De verscheidenheid aan disciplines die vervat zit in de briefings, stelt ons in staat om studenten uit heel uiteenlopende richtingen te benaderen en kennis te laten maken met onze sector. Zo zien we jaarlijks dat studenten in bijvoorbeeld communicatiemanagement of handelswetenschappen die nog niet eerder in aanraking kwamen met de reclamesector via deelname aan de New Talent Award mogelijkheden ontdekken en kansen zien voor hun toekomstige carrière. Voor ons is de New Talent Award dan ook een belangrijk programma om instroom in de sector te ondersteunen.
 
Naast verbreding in het aantrekken van talent, is er ook het internationale luik. België is een klein land, rijk aan creativiteit. Als organisatie van en voor de sector, vinden we het belangrijk om de volgende generatie van creatief talent op de kaart te zetten. Zo betaalt Creative Belgium voor elke inzending voor de New Talent Award de inzending van hetzelfde werk voor deelname aan de internationale D&AD New Blood wedstrijd. Sinds de start van het programma heeft België al elk jaar minstens één D&AD New Blood Pencil in de wacht gesleept, een onmiddellijke en internationale validatie van ons Belgisch talent.
 
Verder is de wedstrijd ook een waardevolle screening van nieuw talent. Dat was al zo van bij de eerste editie, die gewonnen werd door Roxane Schneider & Jannis Min Jou.
 
De New Talent Award is aan zijn zevende editie toe en we zijn blij om te zien dat het een vaste waarde blijft voor studenten en scholen en dat diverse scholen de wedstrijd officieel opnemen in het curriculum.
 
De New Talent Award is meer dan een gewone creatieve competitie. Leg ons eens uit waar het ‘Mentor-at-Home’ concept voor staat en waarom dat ook zo belangrijk is?
 
Mentor-at-Home hebben we opgestart tijdens de lockdown in 2020. Het is een online mentorship programma om studenten en jonge creatieven in contact te brengen met ervaren professionals. De coronacrisis maakte dat het moeilijk werd voor jong talent om hun eerste stappen in onze sector te zetten. In tijden van weinig sociale interactie wilde Creative Belgium hen helpen om betekenisvolle contacten te leggen.
 
Naast de Mentor-at-Home briefings sessions, die plaatsvinden in de week van 29 november, zullen er in februari ook review sessions zijn, waarbij studenten één-op-één feedback krijgen op hun concept.
 
Zo hoopt Creative Belgium niet alleen het beste in de Belgische deelnemers naar boven te halen, maar hun ook een betekenisvolle eerste ervaring in de sector te bieden.
 
We hechten bij Creative Belgium veel belang aan mentorship omdat een goede mentor/mentee match je carrière in een stroomversnelling kan brengen. Naast individuele ondersteuning worden via mentorship ook skills ontwikkeld en contacten gelegd die een carrièrelang blijven.
 
Is het moeilijk om vakmensen te overtuigen deel te nemen?
 
Creative Belgium is uitgegroeid tot een sterke en geëngageerde community; veel leden zijn actief betrokken en we hebben samen met enkele agentschappen gezocht naar de perfecte briefing die matcht met hun bureau en werk. Voor bureaus is dit een mooie opportuniteit om nieuw talent te spotten; vooral in de één-op-één sessies is snel duidelijk of er een match is tussen mentor en mentee en is er een kans om studenten een aanbod te doen alvorens ze zelf actief op zoek gaan naar hun eerste job.
 
Welke andere initiatieven hebben jullie genomen om jong talent opnieuw naar de creatieve bureaus te krijgen?
 
In 2022 zullen we het initiatief van de Shadow Jury terug oppikken (dat wegens COVID gedurende twee jaar noodgedwongen heeft stilgelegen). Tijdens de juryweek van de Creative Belgium Awards geven we studenten de kans om een jurydag mee te komen volgen. De new kids on the block krijgen niet alleen waardevolle inzichten mee, ze kunnen zo al eens proeven van het vak en contacten leggen.
 
Verder bezoeken we elk jaar een 15-tal scholen over heel België om kennis te maken met de nieuwe lichting studenten. De richtingen die we bezoeken gaan van advertising, naar communicatiemanagement, PR en design. De afgelopen weken zagen we zo al een 400 studenten.
 
Scholen kunnen bij ons ook aankloppen om gastsprekers te vinden en maken hier graag gebruik van. Het vinden van gastsprekers loopt vlot, onze community is welwillend om zich in te zetten voor de nieuwe generatie.
 
Jongeren hechten steeds meer belang aan duurzaam en verantwoord ondernemen. We ondersteunen vanuit Creative Belgium een project dat inzet op de Sustainable Development Goals – wordt gelanceerd midden december! – om jongeren in allerlei disciplines aan te moedigen hun creativiteit aan te wakkeren en bewust te maken dat ze via communicatie voor merken mee kunnen bouwen aan een betere wereld. We hopen ook met dit project studenten uit andere vakgebieden dan louter communicatie aan te trekken.

Archief / ASSOCIATIONS