Fr

ASSOCIATIONS

UBA en UMA werken samen aan reëel beeld van aandeel digital advertising in België

Dinsdag 16 November 2021

UBA en UMA werken samen aan reëel beeld van aandeel digital advertising in België

Goed nieuws en een première! De UMA en de UBA kondigen aan dat ze de handen in elkaar slaan voor de gezamenlijke publicatie van de netto digitale reclamebestedingen in België. De bestaande gegevens (beide verenigingen publiceerden elk al een Benchmark betreffende de digitale reclamebestedingen) worden dus aangevuld met data inzake enerzijds de rechtstreekse aankopen door adverteerders (betreffende search, display, video & social) én anderzijds gegevens over de aankopen voor België vanuit een internationale hub.

Parallel worden de cijfers ook aangevuld met een overzicht van de reclamebestedingen per (offline) medium. Aldus wordt het mogelijk zich een concreet beeld te vormen van het reële aandeel van digital in België. De eerste gezamenlijke publicatie zal de periode van december tot januari 2021 betreffen en zou eind februari moeten verschijnen.

In de aanloop naar deze publicatie stelde de UBA haar leden een dubbele vraag: doen ze (een deel van) hun digitale media in-house of vanuit een internationale HUB aankopen en zijn ze bereid om deze investeringen (op Belgisch grondgebied) te declareren aan een gerechtsdeurwaarder die alle data centraliseert, anonimiseert en aggregeert. “Alle antwoorden op bovenstaande vragen, ook negatief van aard, zijn een waardevol gegeven en worden anoniem behandeld”, preciseert de UBA.

Adverteerders die willen bijdragen aan de studie zullen dat kunnen doen via een specifieke template. Deze wordt, samen met aanvullende instructies, opgestuurd indien men positief antwoordt op de 2de vraag. Vragen hierover kunnen gesteld worden via zaki@ubabelgium.be.

“De UMA had al goede inzichten in de verschillende aspecten van de digitale mediabestedingen, maar de UBA kan het plaatje helpen vervolledigen om zo toe te werken naar een exhaustiever beeld van het Belgische digitale medialandschap”, aldus Luc Suykens, CEO van de UBA.

“Dit is een significante samenwerking”, besluit UMA-voorzitter Hugues Rey. “En daar kunnen we met z’n allen alleen maar blij om zijn: het is niet alleen een verlengstuk, maar ook een doorbraak en een verruiming die essentieel is voor onze markt.”

Archief / ASSOCIATIONS