Fr

ASSOCIATIONS

ACC presenteert whitepaper en Expert Center rond Young Talent

Dinsdag 26 Oktober 2021

ACC presenteert whitepaper en Expert Center rond Young Talent



Zoals we eerder al schreven, woedt ook in onze sector een harde war on talent. Om daar iets aan te doen maakte de ACC in samenwerking met Whyte Corporate Affairs een whitepaper om de in- en doorstroom van jong talent naar de sector te verzekeren. Het is trouwens een van de pijlers in de visienota van voorzitter Marc Fauconnier. De tekst is gebaseerd op een sectorenquête en de input uit drie World Cafés waaraan 12 docenten en 18 bureaumanagers deelnamen.

“De reclamejongens van vroeger zijn vandaag creative consultants en businesspartners voor hun klanten geworden”, aldus voorzitter Fauconnier. “De bureaus begeleiden hen door ingrijpende veranderingsprocessen en nemen consumenten, stakeholders en werknemers mee in het verhaal. Communicatie is niet langer een nice-to-have, het is een essentieel onderdeel geworden van goede bedrijfsvoering.”

Door deze verschuivende functie hebben de bureaus behoefte aan extra en vaak heel specifiek talent: mensen die creativiteit kunnen verbinden aan strategisch inzicht en de nodige assertiviteit hebben om hun klanten te begeleiden doorheen complexe veranderingsprocessen.

En net die profielen blijken vandaag moeilijk te vinden. Johan Vandepoel, CEO van ACC beaamt: “Een sterk economisch begrip, inzicht in businessmodellen en ervaring met datamining en -analyse worden steeds belangrijker, ook in het communicatievak. Starters in bureaus moeten de complexe situatie van hun klanten begrijpen en de impact van hun campagnes kunnen meten.”

Om die kloof te dichten lijkt het onder andere belangrijk bureaus en scholen dichter bij elkaar te brengen. Wat dat betreft, neemt de ACC meteen drie concrete initiatieven, zodat meer en beter gekwalificeerde starters de weg vinden naar de creatieve sector.

Om te beginnen organiseert de ACC een brede bevraging die wil peilen naar de gewoonten en verlangens van docenten ten opzichte van de sector op zes domeinen: gastsprekers, bureaubezoeken, stages, speeddating, opleidingspakketten en onderzoeksprojecten. Bedoeling is om aan de hand van de resultaten de samenwerkingsmogelijkheden in kaart te brengen.

Verder roept de bureauvereniging een ‘Expert Center Young Talent’ in het leven. Dat wordt het eerste gemengde expertcenter binnen de sector, met mensen uit de scholen en de bureauwereld. Die zullen op regelmatige basis samenkomen om zo nieuwe hulpmiddelen en diensten te ontwikkelen voor nog betere opleidingen. “We wachten op reacties van de scholen”, aldus Vandepoel. “Wie interesse heeft voor de problematiek, kan zich kandidaat stellen.”

In afwachting van het nieuwe Expert Center, startte de ACC al meteen met een eerste project: de ontwikkeling van een online platform ‘School Corner’, dat op de site naast het huidige jobgedeelte ook een deel zal omvatten waar bureaus en scholen gastsprekers, bureaubezoeken en stages kunnen inplannen en kunnen intekenen op de door ACC aangeboden speeddatinsessies en opleidingspakketten. “Dit onderdeel zou klaar moeten zijn tegen volgend academiejaar”, aldus Vandepoel.

Ondertussen formuleert de Whitepaper alvast drie aanbevelingen, met concrete actiepunten voor alle partijen: “Ga voor T-shaped talent (dat beschikt over zowel voldoende algemene ontwikkeling als diepgaande specialisatie), zet de sector in de verf én help jong talent om te groeien”, aldus de ACC. Een heel programma!

Archief / ASSOCIATIONS